سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خشم را با بردباری بازگرداندن نتیجه دانش است . [امام علی علیه السلام]
طرح تجدید نظر در همکاری اتمی تصویب شد - اخبار کامل روز ایران
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • مجلس
     
    مجلس ایران طرح محدود کردن همکاری هسته ای این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی را تصویب و شورای نگهبان آن را تایید کرده است.

    در واکنش به تصویب قطعنامه شماره 1737 شورای امنیت در تحریم ایران به دلیل ادامه بخشی از فعالیت های هسته ای این کشور، نمایندگان مجلس در جلسه روز چهارشنبه، 27 دسامبر، با اکثریت قابل توجه آرا به طرح الزام دولت به تجدید نظر در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی رای مثبت دادند.

    این طرح دولت را ملزم می کند تا ضمن تسریع در اجرای برنامه های هسته ای، همکاری با آژانس بین المللی را مورد تجدید نظر قرار دهد.

    خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش کرده است که از دویست و هفت نماینده حاضر در جلسه، 167 نماینده به این طرح رای مثبت دادند و آرای منفی و ممتنع به ترتیب 21 و 10 رای بوده است.

    ساعاتی بعد، محمد رضا باهنر، نایب رییس مجلس، اعلام داشت که شورای نگهبان نیز این طرح را مغایر با شرع و قانون اساسی ندانسته و آن را تایید کرده است.

    در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، حمیدرضا آصفی، معاون پارلمانی وزارت خارجه، به نمایندگی از سوی دولت موافقت دولت را با این طرح اعلام داشت و گفت "قطعنامه 1737 شورای امنیت تعلیق برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران و ایجاد یک فضای روانی در کشور را دنبال می کند."

    آقای آصفی افزود که "تصور می کنم عکس العمل منطقی در مقابل این قطعنامه اینطور باشد که مجلس دولت را ملزم کند تا فعالیت هسته ای صلح آمیز را تسریع و در همکار با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر کند" و افزود که نحوه اجرای این طرح باید برعهده دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه باشد.

     مجلس با این مصوبه دست دولت را باز گذاشته و به دولت هشدار می دهد که اختیار کشور در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی محدود نشود؛ دولت باید عکس العمل مناسب و به هنگام داشته باشد
     
    غلامعلی حداد عادل - رییس مجلس

    در جلسه روز چهارشنبه، غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس، ضمن موافقت با طرح ارایه شده گفت که در حالیکه تعدادی از کشورهای آسیایی مانند چین، هند، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل دارای بمب اتمی هستند و با وجود اینکه هیچ انحرافی در فعالیت های هسته ای ایران دیده نشده، از تحریم این کشور صحبت می شود.

    وی گفت که دست دولت در بروز واکنش باز است و افزود "خروج از معاهده ان پی تی و باقی ماندن در آژانس و فعالیت در چارچوب مقررات بین المللی در این پیشنهاد باز است."

    با تصویب کلیات این طرح، مجلس به مذاکرات خود در باره جزییات آن ادامه می دهد.

    شورای عالی امنیت ملی ایران نیز هیئت ویژه ای برای بررسی ابعاد گوناگون تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکیل داده تا آن گونه که علی لاریجانی، دبیر این شورا گفته، "مطالعات دقیقی در زمینه اتخاذ تصمیمات متناسب با شرایط" انجام دهد.

    "واکنش منطقی" به قطعنامه شورای امنیت

    به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - در مقدمه طرح نمایندگان آمده است که با توجه به تصویب "قطعنامه ظالمانه و غیرقانونی 1737"، ادامه همکاری گسترده و همه جانبه ایران با آژانس بین المللی از جمله بازدید بازرسان آژانس از مراکز مختلف هسته ای و غیرهسته ای جمهوی اسلامی منطقی به نظر نمی رسد.

    دو فوریت این طرح در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به تصویب نمایندگان رسیده بود و بررسی طرح در جلسه روز سه شنبه، 26 دسامبر، و در پی برگزاری جلسه غیرعلنی نمایندگان با منوچهر متکی، وزیر خارجه، آغاز شد.
    متکی در جلسه مجلس
    وزیر خارجه پیشتر در جلسه غیر علنی با نمایندگان شرکت کرده بود

    با اینهمه، ادامه مذاکرات در این زمینه به دلیل پایان وقت جلسه علنی به روز چهارشنبه موکول شد.

    تعویق رسیدگی به این طرح ناخرسندی برخی از محافل تندرو در جمهوری اسلامی را در پی داشت و از جمله روزنامه کیهان قرار دادن این طرح در انتهای دستور کار روز سه شنبه مجلس را مغایر خواست مردم برای واکنش شدیدتر در برابر تصویب قطعنامه شورای امنیت توصیف کرد.

    در مقابل، به گزارش ایرنا، محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در سخنانی در جلسه روز سه شنبه، ضمن پیش بینی تصویب طرح توسط نمایندگان، گفت که نحوه برخورد ایران با آژانس و شورای امنیت باید هشدار دهنده باشد و افزود که "در مجموع، سیاست ها و حرکات شتابزده را توصیه نمی کنم."

    روز شنبه، 23 دسامبر، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی تصویب کردند و این کشور را مشمول برخی تحریم های تجاری بین المللی قرار دادند.

    این قطعنامه از جمله عرضه، فروش و انتقال تجهیزات و فناوری مرتبط با فعالیت های غنی سازی اورانیوم و تاسیسات اتمی آب سنگین به ایران را منع کرده است.

    شورای امنیت شصت روز به ایران فرصت داده است تا خواست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت برای اقدام این کشور در توقف برنامه غنی سازی اورانیوم و از سرگیری مذاکره برای حل بحران هسته ای را برآورده کند و انتظار می رود در خاتمه این مهلت، مذاکرات اعضا برای صدور قطعنامه ای احتمالا سختگیرانه تر آغاز شود.

    جمهوری اسلامی قطعنامه شماره 1737 شورای امنیت را غیرقانونی دانسته و بر ادامه فعالیت های هسته ای خود از جمله گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم اصرار ورزیده است.

    به گفته برخی ناظران، با تصویب طرح مجلس، امکان دارد دولت جمهوری اسلامی بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای این کشور را کاهش دهد.

    ادامه تظاهرات علیه قطعنامه

    در ایران، اعتراض نسبت به صدور قطعنامه شورای امنیت ادامه داشته است.

    از جمله در روز چهارشنبه، جمعی از دانشجویان بسیجی استان تهران به این منظور در برابر دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند و ضمن تاکید بر حق برخورداری از انرژی هسته ای، آمریکا، اسرائیل و فرانسه شعار دادند.

    به گزارش ایرنا، ماموران انتظامی به منظور حفاظت از ساختمان دفتر سازمان ملل در اطراف آن مستقر شده بودند.

    همچنین، به گزارش ایرنا، روز چهارشنبه سازمانی موسوم به مجمع ‌نمایندگان طلاب وفضلای حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای قطعنامه شورای امنیت را ظالمانه، یکسویه و تشنج آفرین توصیف کرد و آن را محکوم دانست.



    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 3
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :26369

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    طرح تجدید نظر در همکاری اتمی تصویب شد - اخبار کامل روز ایران

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    :جستجو