سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، روز قیامت به سه تن لبخند می زند :کسی که شبانه برمی خیزد و نماز می خواند، مردمی که برای نماز، صف می بندند ؛ و مردمی که برای پیکار با دشمن صف می بندند. [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
بان کی مون، سکان سازمان ملل را به دست گرفت - اخبار کامل روز ایران
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • دبیر کل جدید سازمان ملل متحد همزمان با آغاز سال نو میلادی، به طور رسمی کار خود را آغاز کرد .

    بان کی مون، وزیر خارجه پیشین کره جنوبی، در حالی دبیرکلی سازمان ملل را به دست می گیرد که بحران های زیادی در کشورهای مختلف در حال وقوع است، ضمن این که وی باید کار ناتمام اصلاح ساختار سازمان ملل را دنبال کند.

    دیپلمات ارشد و ۶۲ ساله کره جنوبی، اصلاح ساختار سازمان ملل را در برنامه ای دنبال می کند که کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل از سال ۲۰۰۵ برنامه تحول در ساختار سازمان ملل را شروع کرده بود.

    ایالات متحده آمریکا که پشتیبانی زیادی از کاندیداتوری و انتخاب بان کی مون به عمل آورده، خواهان شفافیت و مدیریت برنامه در سازمان ملل است.

    رسوایی پرونده فساد مالی در جریان نظارت سازمان ملل برای برنامه «نفت در برابرغذا» که در زمان تحریم های عراق در زمان صدام اتفاق افتاد، به درست کاری و صداقت بین المللی این سازمان لطمه زیادی وارد کرده است.

    برنامه نفت در برابر غذا، تحریم هایی بود که طی سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ علیه عراق انجام شد و پس از بررسی های انجام شده، مشخص شده این برنامه شفاف انجام نشده و بسیاری افراد از جمله پسر کوفی عنان در این رسوایی مالی دست داشته اند.

    بان کی مون در نخستین اظهار نظر خود اعلام کرد از وضعیت موجود راضی نیست و مهم ترین برنامه خود را، بازگرداندن اعتماد بین المللی به سازمان ملل عنوان کرده است.

    اصلاحات و ایفای نقش

    دبیر کل سازمان ملل همچنین گفته سعی دارد «رابط» و «پل ارتباطی» مناسبی میان کشورهایی که با بحران درگیر هستند، باشد و خبر داده که مشکلات خاورمیانه، لبنان و دارفور از اولویت های او هستند.

    خبرگزاری فرانسه  به نقل ازاسکات استانزل، سخنگوی کاخ سفید، گزارش داد آمریکا از هدایت و ریاست بان کی مون حمایت می کند و خواهان پیشرفت موثر اصلاحاتی است که پیشتر آغاز شده است.

    دیگر موضوع مهم در سازمان ملل، تغییر ساختار شورای امنیت است که رایزنی های زیادی درباره آن انجام شده و هنوز ادامه دارد. کارشناسان لوایح تغییرسازمان ملل اعتقاد دارند شورای امنیت با ۱۵ عضو، برای سال ۱۹۴۵ بوده ودر سال های آغازین قرن ۲۱، باید شورای امنیت نیز متحول شود و تعداد اعضای آن افزایش پیدا کند.

    پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه که ازاعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، هنوز بر سر افزایش تعداد اعضا در شورای  امنیت به توافق نرسیده اند.

    این در حالی است که پنج کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه که ازاعضای دایم و دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، هنوز بر سر افزایش تعداد اعضا در شورای  امنیت به توافق نرسیده اند.

    بان کی مون در حالی وارد محل کار خود در نیویورک و مقر سازمان ملل می شود که دنیا با تنش های زیادی مواجه است. عراق در بحران به سر می برد و دارفور هنوز محل نزاع و خشونت است. مناقشه در لبنان، تشکیلات خودگردان فلسطین و اسراییل بالا گرفته و دو بحران اتمی کره شمالی و ایران نیز هنوز مهار نشده است.

    فقر جهانی، حفظ محیط زیست، گرمای فزاینده زمین و مبارزه با ایدز هم دیگر مشکلات بین المللی است که سازمان ملل باید برای ادامه آن برنامه ریزی و اجرا کند.



    Mahyar D ::: پنج شنبه 85/10/14::: ساعت 2:39 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 13
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :26383

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    بان کی مون، سکان سازمان ملل را به دست گرفت - اخبار کامل روز ایران

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    :جستجو