سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای عایشه ! فروتن باش که خداوند متعال، فروتنان را دوست می دارد و گردن کشان را دشمن می دارد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  •  

    صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق که حکم اعدامش روز سه شنبه از سوی دیوان عالی عراق تایید شد، در نامه خداحافظی که روز چهارشنبه منتشر کرده، نوشته است که چون یک «قربانی» به پای چوبه دار خواهد رفت و از مردم عراق خواسته است که «اتحاد خود را در برابر دشمنان حفظ کنند.»

    صدام حسین این نامه را در زندان نوشته و صحت آن از سوی شورای وکلای وی تایید شده است. وی در این نامه از خداوند خواسته است که او را «با مردان راستین و شهدا، محشور کند.»

    این نامه در یک وب سایت عراقی منتشر شده است و یکی از وکلای صدام گفته است که این نامه در ماه نوامبر، بعد از اینکه دادگاه بدوی حکم اعدام صدام را صادر کرد، نوشته شده است.

    روز سه شنبه، دیوان عالی محاکمات عراق، حکم اعدام صدام حسین را به جرم جنایت علیه بشریت طی ?? سال اداره کشور عراق، تایید کرد.

    عارف عبدالرازق ال شاهین، رییس دادگاه صدام حسین در این باره گفت: «کار ما به پایان رسیده و از این به بعد همه چیز در دستان مقام های اجرایی است. مقام ها این حق را دارند که از فردا (چهارشنبه) تا ?? روز دیگر، تاریخی برای اجرای حکم تعیین کنند.»

    با این حال، مقام های دولت عراق از درخواست های بسیار برای اظهارنظر در این باره شانه خالی کرده اند و هنوز هیچ یک از اعضای دولت در این باره اظهارنظر نکرده است.

    به رغم اینکه بنا به این قانون، حکم اعدام صدام حسین باید به تایید جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق برسد، قاضی دادگاه گفت که این حکم «باید» اجرا شود.

    حظیم النعیمی، پرفسور علوم سیاسی به خبرگزاری رویترز گفت که سکوت دولتمردان عراقی درباره حکم اعدام صدام حسین، از نظر او دور از انتظار نبوده است. به گفته وی، سیاستمدارن عراقی برای دوری از تحت تاثیر قرار گرفتن خبرهای مربوط به کنفرانس آشتی ملی، فعلا درباره حکم اعدام صدام، نظری نمی دهند.

    این صاحب نظر اوضاع عراق گفت: «آنها کنفرانس آشتی ملی را در پیش دارند، به همراه چندین کار دیگر که در ماه پیش رو باید انجام بدهند. آنها بازی هوشمندانه ای را پیش گرفته اند و با خودداری از اظهارنظر، می خواهند که سرو صدای این موضوه در میان رسانه ها بخوابد.»

    روز چهارشنبه، حزب بعث عراق نیز با صدور بیانیه ای که در اینترنت منتشر شد اعلام کرد در صورتی که حکم اعدام صدام اجرا شود، منافع ایالات متحده آمریکا را «در هر کجای دنیا» هدف قرار خواهد داد.



    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    زبیدی و لاریجانی
     
    یادداشت تفاهم اعطای وام به عراق طی سفر وزیر دارایی عراق به تهران امضا شده است
     
     
    بنابر یادداشت تفاهمی که میان وزیران دارایی ایران و عراق امضا شده، ایران به دولت عراق یک میلیاد دلار وام خواهد داد تا هزینه ساخت مدرسه و راه و برق رسانی کند.

    این یادداشت تفاهم روز سه شنبه 26 دسامبر (ششم دی) و طی سفر بیان جبر زبیدی، وزیر دارایی عراق به تهران امضا شده است.

    ایران پیشتر نیز تعهد کرده بود که سیصد میلیون دلار به بازسازی عراق کمک می کند که البته آن گونه که وزارت امورخارجه ایران تصریح کرده، این کمک در قالب اعطای اعتبار به شرکتهای ایرانی هزینه می شود که در بازسازی عراق مشارکت کنند.

    ایران همچنین در حالی به عراق وام می دهد که دریافت خسارت بابت جنگ هشت ساله ایران و عراق، بخشی از سیاست رسمی جمهوری اسلامی است.

    خسارات مستقیمی که ایران طی جنگ هشت ساله با عراق متحمل شده تا یکصد میلیارد دلار و خسارات غیرمستقیم این جنگ تا یکهزار میلیارد دلار برآورد شده است.

    با وجود گذشت بیش از هیجده سال از آتش بسی که به جنگ ایران و عراق خاتمه داد، هنوز میان دو کشور قرارداد صلحی بسته نشده و قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد پایان دادن به جنگ هنوز به صورت کامل اجرا نشده است.

    با اینکه سه سال از تغییر حکومت عراق می گذرد و دولت ایران روابط نزدیکی با حکومت تازه عراق برقرار ساخته، طرفین هنوز هیچ تصمیمی در مورد حل و فصل مسائل مربوط به جنگ هشت ساله میان دو کشور نگرفته اند.



    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    صدام حسین در دادگاه
     
    دادگاه تجدید نظر عراق حکم اعدام صدام حسین، رییس جمهوری سابق این کشور را تایید کرده است.

    صدام حسین ماه گذشته به اتهام کشتار حدود یک صد و پنجاه نفر از مردم شهر دجیل عراق در دهه 1980 مقصر شناخته شد و به اعدام با طناب دار محکوم شد.

    این 150 نفر، شیعیانی بودند که در پی یک تلاش نافرجام برای سوء قصد به جان صدام حسین در سال 1982، کشته شدند.

    دادگاه تجدید نظر پس از سه هفته بررسی، به اجرای حکم اعدام صدام رای داد.

    رائد جوحی، سخنگوی دادگاه به بی بی سی گفت دادگاه، ضمن رد تقاضای تجدید نظر وکلای صدام حسین، تایید کرده است که وی اعدام خواهد شد.

    بر اساس قوانین عراق، حکم باید ظرف سی روز اجرا شود.

    عارف شاهین، قاضی دادگاه تجدید نظر در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت:"اجرای حکم نمی تواند بیش از 30 روز به تاخیر بیافتد. از فردا یعنی چهارشنبه، حکم می تواند به اجرا درآید."

    وی افزود که تجدید نظر دیگری در مورد این حکم وجود نخواهد داشت.

    تصمیم دادگاه های تجدید نظر باید به تصویب جلال طالبانی، رییس جمهوری عراق برسد اما قاضی شاهین گفت که حکم صدام حسین تخفیف نخواهد یافت.

    یکی از خبرنگاران بی بی سی در بغداد می گوید احتمال دارد که حکم اعدام صدام حسین در زمان و مکانی نامشخص به اجرا گذاشته شود.

    صدام در حال حاضر در ارتباط با یک اتهام دیگر یعنی عملیات نظامی انفال علیه جوامع کرد عراق در دهه 1980 تحت محاکمه قرار دارد.

    صدام حسین در آوریل ???? به دنیا آمد، در سال 1957 به حزب بعث پیوست و در سال 1979 رییس جمهور عراق شد. وی تا مارس سال 2003 که نیروهای تحت رهبری آمریکا عراق را اشغال کردند، زمام امور قدرت را در این کشور در دست داشت.

    او به کمک نیروهای مسلح و شبکه پیچیده ای از سازمان های اطلاعاتی-امنیتی بر عراق حکومت می کرد.

     


    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    تجهیزات هسته ای ایران
     
    مقام های آمریکایی از تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران استقبال کرده، آن را موجب تحقیر دولت ایران دانسته اند.

    اما مقامات ایالات متحده عقیده دارند که قطعنامه به تنهایی برای تغییر موضع ایران کافی نیست و هشدار می دهند که آماده اند در صورت ادامه پافشاری ایران بر برنامه هسته ای خود، دوباره به شورای امنیت مراجعه کنند.

    اسرائیل هم که برنامه هسته ای ایران را مهم ترین تهدید برای امنیت ملی خود به حساب می آورد از تصویبت قطعنامه شورای امنیت استقبال کرده و آن را قدم اولیه مهمی برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران دانسته است.

    کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از تصویب قطعنامه ???? تاکید کرد که شورای امنیت با تصویب این قطعنامه به اتفاق آرا پیام محکمی به ایران فرستاده است.

    خانم رایس خواهان پذیرش مفاد این سند از سوی ایران شد و همچنین از تمام کشورهای جهان خواست از مفاد آن پیروی کنند.

    با این وجود نیکلاس برنز ارشدترین دستیار خانم رایس گفته است که تحریم های در نظر گرفته شده به تنهایی برای تغییر سیاست هسته ای ایران کافی نیست.

    او خواستار وضع تحریم های یک جانبه شدیدتر اقتصادی و نظامی علیه ایران از سوی سایر کشورها شده است.

    "اقدامی تحقیر آمیز"

    آقای برنز نفس صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را تحولی مهم دانسته و آن را برای ایران تحقیرآمیز خوانده است.

    به گفته آقای برنز نرمش هایی که کشورش در جریان مذاکره با اعضای دایم شورای امنیت از خود نشان داد، ارزش این را داشته است که سند نهایی به اتفاق آرا به تصویب برسد.

    جوزف سیرینسیونی کارشناس مسائل هسته ای در واشنگتن می گوید هرچند آمریکا نتوانست تدابیر تنبیهی شدیدی علیه ایران وضع کند، اما رای یکصدای شورای امنیت یک پیروزی دیپلماتیک برای کاخ سفید به حساب می آید.

    هسته ای
    قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب رسید

    او گفت: "تصویب این قطعنامه ایران را از لحاظ دیپلماتیک خوار و خفیف کرد. تنها کشورهای معدودی مانند برمه و سودان از طرف سازمان ملل مشمول تحریم شده اند. اکنون ایران نیز به فهرست این کشورها پیوسته است. شورای امنیت به اتفاق آرا علیه ایران رأی داد، و حتی روسیه و چین به قطعنامه رأی مثبت دادند. بی گمان ایران در جامعه بین الملل منزوی تر شده است."

    همزمان با تصویب قطعنامه علیه ایران، الخاندرو ولف، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم کرد گفت امیدوار است که تحریم ها این کشور را "قانع کند که بهترین راه برای تضمین امنیت، دست کشیدن از غنی سازی است."

    با این همه الکساندر ولف نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد هشدار داده قطعنامه ???? تنها یک قدم نخست است و آمریکا در صورت لزوم برای تصویب قطعنامه های شدیدتری به شورای امنیت بازخواهد گشت.

    نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد قطعنامه شورای امنیت را "پیامی روشن برای ایران" دانست و گفت "برنامه هسته ای ایران می تواند برای این کشور پیامدهای جدی داشته باشد."

    قدرت های بزرگ

    پیش نویس قطعنامه تحریم ایران را ابتدا بریتانیا و فرانسه با همراهی آلمان که عضو شورای امنیت نیست تنظیم کردند و آمریکا نیز موافقت خود را با آن اعلام کرد اما به دلیل مخالفت روسیه و چین، این پیش نویس چند بار اصلاح شد تا اینکه سرانجام به تصویب رسید.

    چین و روسیه که دارای روابط گسترده تجاری با ایران هستند با اتخاذ موضع ملایم تری قطعنامه را راهی برای ترغیب ایران به همکاری با جامعه بین المللی دانستند.

    ونگ گانگیا نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید کرده است که اتخاذ سیاست تحریمی علیه ایران به منظور مجازات وضع نشده بلکه وسیله ای برای ترغیب ایران به موافقت با درخواست جامعه بین الملل است.

    نماینده چین همچنین گفت که اگر ایران طی ?? روز آینده با تقاضای شورای امنیت مبنی بر توقف برنامه هسته ای خود موافقت نکند، با تحریم های شدیدتری روبرو خواهد شد.

     امیدوارم این تحریم ها ایران را قانع کند که بهترین راه برای تضمین امنیت، دست کشیدن از غنی سازی است
     
    الخاندرو ولف، نماینده آمریکا در سازمان ملل

    او در کنار همتای روسی خود ابراز امیدواری کرده است ایران با توقف برنامه هسته ای خود به میز مذاکره برگردد.

    بریتانیا از طراحان قطعنامه تحریم ایران بوده است.

    مارگارت بکت وزیرخارجه بریتانیا از تصویب قطعنامه استقبال کرده و گفته است که رأی شورای امنیت به تحریم ایران نشان داد که اعضای جامعه جهانی در تلاش برای اطمینان یافتن از اینکه ایران به تولید سلاح اتمی نپردازد، همچنان نظری یگانه دارند.

    مقام های غربی حاضر در شورای امنیت خواستار اعمال هرچه سریعتر این قطعنامه شده و بار دیگر از ایران خواسته اند فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده و امکان از سرگیری مذاکرات را فراهم کند.



    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     

    قطعنامه تحریم  ایران روز شنبه بیست و سوم دسامبردر شورای امنیت سازمان ملل متحد و بر اساس اصل ?? از فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شد.

     شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا، به دنبال خودداری ایران از تعلیق برنامه های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم این قطعنامه را تصویب کرد. 

     آمریکا ایران را متهم  می کند که هدف از برنامه هسته ای تهران دستیابی به سلاح های اتمی است. ایران این اتهام را رد می کند و می گوید برنامه هسته ای این کشور «صلح آمیز» است.

    طبق قطعنامه تصویب شده روز شنبه، صادرات مواد و فن اوری های موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانیوم، نیروگاه های آب سنگین و بازآمایی، و قطعات و فن اوری سامانه موشکی دور برد به ایران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع می شود.

    طبق این قطعنامه صادرات مواد و فن اوری موشکی و هسته ای برای غنی سازی اورانیوم، نیروگاه های آب سنگین و بازآمایی، و قطعات و فن اوری سامانه موشکی دور برد به ایران از سوی همه کشورهای جهان ممنوع شد

    براساس این قطعنامه کلیه دارایی شرکت ها و افراد، طبق لیست ارایه شده توسط سازمان ملل، که در ارتباط با برنامه موشکی و هسته ای ایران فعالیت می کنند مسدود خواهد شد.

      قطعنامه از اقدام های بعدی علیه ایران، در صورت عمل نکردن به خواست های شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام می برد.

    بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قطعنامه علیه ایران را الزام آور می کند. اما بر پایه ماده ?? این بند، این الزام شامل اقدام نظامی علیه ایران نمی شود.

    واکنش ایران به تصویب  قطعنامه

    به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امورخارجه، در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران گفت: «قطعنامه نمی تواند محدویتی برای برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران ایجاد کند و تنها تصمیم شورای امنیت را بی اعتبار خواهد کرد».

    در همین زمینه، جواد ظریف،  سفیر ایران در سازمان ملل با انتقاد ازتصویب قطعنامه،  شورای امنیت را به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم کرد که با نادیده گرفتن برنامه هسته ای اسراییل ایران را مجازات می کند.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان، وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای تصویب قطعنامه شورای امنیت را اقدامی «فراقانونی، خارج از چهارچوب  و برخلاف مقرارت صریح منشور سازمان ملل» دانست و آن را محکوم کرد. در این بیانیه  تاکید شده است که تصویب قطعنامه مانع از ادامه برنامه «صلح آمیز» هسته ای ایران نخواهد شد.

    واکنش آمریکا به تصویب قطعنامه شورای امنیت

    آمریکا با استقبال ازتصویب قطعنامه اظهار امیدواری کردکه قطعنامه تحریم ایران گامی برای اقدامات شدیدتر برای متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم  ایران باشد.

    نیکلاس برنز، معاون وزیر امورخارجه آمریکا، گفت که «ما فکر نمی کنیم که این قطعنامه به تنهایی کافی باشد».

     آقای برنز افزود:« ما از جامعه جهانی می خواهیم که دست به  اقدام های  بیشتری بزنند البته ما همه تلاش هایمان را تنها معطوف سازمان ملل نخواهیم کرد».

    او گفت ما از کشور های دنیا می خواهیم که تجارت با ایران را متوقف کنند.

    معاون وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرد که هدف این است تا زمانی که ایران به برنامه غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، هزینه چنین اقدامی را افزایش داد. چراکه برنامه غنی سازی  اورانیوم می تواند در راستای تولید سوخت برای راکتورهای  برق و هم تولید سلاح هسته ای استفاده شود. 

    شورای امنیت سازمان ملل متحد، تا تاریخ ?? ماه اوت سال جاری میلادی، به ایران فرصت داده بود که فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد اما ایران این در خواست را نادیده گرفت.

    جونز پری سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد گفت: «این قطعنامه، تاکیدی است بر جدیت وضعیت موجود از جمله این موضوع که جامعه جهانی به مسیر سیاست های ایران اعتمادی ندارد».

    با این حال اوافزود: «این مهم است که در به روی ایران بسته نیست. ما خود را همچنان به یافتن یک راه حل دیپلماتیک مبتنی بر مذاکره وبر اساس همکاری با ایران متعهد می دانیم».

    روز شنبه پیش از تصویب قطعنامه غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی گفته بود:« در صورت تشدید فشارها و صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت و یا هرروش دیگری غیر از مذاکره، مجلس در نوع رابطه خود با آزانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد کرد».



    Mahyar D ::: شنبه 85/10/9::: ساعت 9:54 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    تونی بلر نخست وزیر بریتانیا به همراه شیخ زاید بن خلیفه ولیعهد امارات
     
    تونی بلر نخست وزیر بریتانیا از کشورهای "میانه رو" مسلمان خواست تا اتحاد جدیدی در برابر "کشورهای تندرو مانند ایران" تشکیل دهند.

    آقای بلر که در آخرین روز سفرش به خاورمیانه، در جمع بازرگانان در شهر دوبی سخن می گفت، دولت ایران را تهدیدی استراتژیک برای منطقه خواند.

    تونی بلر گفت ایران در تلاش است تا "دولتهای دموکراتیک" در عراق، لبنان و فلسطین را تضعیف کند.

    نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که به همین علت جامعه جهانی باید از آنچه او دولتهای مدرن و میانه رو مسلمان خواند، پشتیبانی کند تا اتحادی تشکیل دهند و دست ایران و سوریه را از منطقه کوتاه کنند.

    او گفت: "آنها (ایران و سوریه) می خواهند دست ما را از لبنان، فلسطین و عراق کوتاه کنند، پاسخ ما هم باید همانند خودشان باشد. ما باید ائتلافی تشکیل دهیم تا دست آنها را از سراسر منطقه کوتاه کنیم".

    آقای بلر گفت که این کار بخشی از " تنازع به یاد ماندنی جهانی میان دموکراسی و بنیادگرایی" است.

    جیمز لاندل خبرنگار امور سیاسی بی بی سی که به همراه نخست وزیر بریتانیا به منطقه سفر کرده است، می گوید تونی بلر جهان را در برابر این "تهدید" به بیداری فراخواند.

    تونی بلر افزود که مشارکت با ایران و سوریه در حل مسایل منطقه ای، در صورتی ممکن است که آنها، آماده باشند تا نقش سودمندی در خاورمیانه ایفا کنند.

    مجمع عمومی سازمان ملل متحد
    هفتاد و دو کشور در مجمع عمومی به قطعنامه علیه ایران رأی مثبت دادند
    نخست وزیر بریتانیا گفت هنوز دیر نشده است، اما این اتحاد باید فوراً ایجاد شود.

    تونی بلر در حالی این اظهارات را در مورد ایران و سوریه مطرح می کند که مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه "نگرانی جدی" خود را نسبت به آنچه نقض گسترده حقوق بشر در ایران خوانده ابراز کرد.

    نخست وزیر بریتانیا پیشتر نیز به ایران و سوریه تاخته بود. او ماه اوت گذشته، تهران و دمشق را به حمایت از تروریسم و تشویق افراط گرایی در خاورمیانه متهم کرد و به آنها هشدار داد.

    تونی بلر که در آن زمان، در شورای امور جهانی در لس آنجلس آمریکا سخنرانی می کرد، گفت "در حال حاضر، یک کمان افراط گرایی در سرتاسر خاورمیانه کشیده شده و بر کشورهای فراتر از منطقه نیز تاثیر می گذارد."



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/29::: ساعت 9:49 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     

    ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفته است بر سر متن قطعنامه هنوز ابهام هایی وجود دارد

     

    بریتانیا و فرانسه تصمیم گرفتند به رغم مخالفت روسیه، متن قطعنامه شورای امنیت را در میان ?? عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد توزیع کنند.

    الهاندرو ولف نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد گفت تصمیم به توزیع متن قطعنامه به اروپایی ها بستگی دارد.

    او افزود چند نکته حل نشده باقی مانده اما گفت «کار تهیه متن نهایی قطعنامه باید این هفته تمام شود».

    به گزارش خبرگزاری رویترز، متن جدید قطعنامه نسبتا شبیه متن قبلی است با این تفاوت که این امکان را فراهم آورده که در صورت همکاری ایران با قطعنامه های سابق شورای امنیت و با درخواست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحریم ها لغو شود.

    ?? عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از مطالعه متن قطعنامه و برای تصویب بیانیه، ملاقات خواهند کرد.

    نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل متحد گفت کار تهیه قطعنامه باید این هفته تمام شود

    «ملاحظات روسیه در قطعنامه تحریم ایران اعمال شد»

    به گزارش خبرگزاری روسی  اینترفکس، سرگی لاوروف، وزیر امروخارجه روسیه گفت که در پیش نویس متن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران، «بسیاری از ملاحظات روسیه» نیز مد نظر قرار گرفته است.

    آقای لاوروف به خبرگزاری اینترفکس گفت: «در متن جدید پیش نویش قطعنامه که توسط سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا تهیه شده و در حال حاضر در میان اعضای شورای امنیت به بحث گذاشته شده، بسیاری از موضع گیری های ما مدنظر قرار گرفته است.»

    به گفته وزیر امور خارجه روسیه، در پیش نویس قطعنامه، بر روی محدودیت برای آن بخش از فعالیتهای هسته ای ایران تمرکز شده که نگرانی هایی را در آژانس بین المللی انرژی اتمی بر انگیخته است.

    آقای لاورف در تشریح این دسته از فعالیت ها و نوع محدودیت ها گفت: «منظورم غنی سازی اورانیوم، بازیابی شیمایی و برنامه های آب سنگین است که با محدودیت برای ارسال ابزار و فناوری مرتبط با ساخت سلاح هسته ای همراه خواهد شد.»

    وی ضمن ابراز امیدواری از اینکه شورای امنیت، برای صدور این قطعنامه به توافق برسد و ایران نیز به میز مذاکره بازگردد تا بحران هسته ای ایران، با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی به نتیجه برسد. 



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/29::: ساعت 9:49 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه "نگرانی جدی" خود را نسبت به آنچه نقض گسترده حقوق بشر در ایران خوانده ابراز کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است از این پس این حقوق را کاملا محترم بشمارد.

    انتقاد شدید مجمع عمومی از حکومت ایران در همان روزی صورت می گیرد که رهبر ایران نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک "مردم سالاری دینی که از سالم ترین دمکراسی های جهان سالمتر است" ستوده است.

    مجمع عمومی سازمان ملل که 192 عضو دارد با 72 رای مثبت، 50 رای منفی و 55 رای ممتنع، ایران را به خاطر کارنامه اش در زمینه حقوق بشر سرزنش کرد.

    این قطعنامه ایران را به خاطر "آزار، ارعاب و سرکوب" مدافعان حقوق بشر، ناراضیان سیاسی، ناراضیان مذهبی، روزنامه نگاران، روحانیون، دانشگاهیان، اعضای اتحادیه ها و سازمان های کارگری به باد انتقاد گرفت.

    این قطعنامه نسبت به "ادامه استفاده از شکنجه و رفتار بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا مجازات هایی چون شلاق و قطع عضو" ابراز نگرانی کرد.

    مجمع عمومی به علاوه گله مندی خود را نسبت به "ادامه خشونت و تبعیض علیه زنان و دختران چه در قانون و چه در عمل" و همچنین "افزایش تبعیض و سایر موارد نقض حقوق بشر" علیه اعضای اقلیت های قومی و مذهبی، از جمله اعراب، آذری ها، بلوچ ها، کردها، مسیحیان، یهودیان، مسلمانان سنی و بهاییان ابراز داشت.

    این قطعنامه دولت ایران را ترغیب کرد به این شیوه ها پایان دهد.

    مجمع عمومی سازمان ملل با لحنی شدید نظام قضایی جمهوری اسلامی را نیز که به گفته آن "منظما" از عمل به استانداردهای بین المللی "بازمانده" به انتقاد گرفت.

    این قطعنامه نسبت به "ادامه استفاده از شکنجه و رفتار بی رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز یا مجازات هایی چون شلاق و قطع عضو" ابراز نگرانی کرد.

    حکومت جمهوری اسلامی اغلب به خاطر نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل و گروه های حقوق بشر مورد سرزنش قرار می گیرد.

    مقام های جمهوری اسلامی نیز در مقابل، تصویب این قطعنامه ها را به انگیزه های سیاسی برخی کشورها نسبت می دهند و آنها را رد می کنند.

    طی دوران حکومت جمهوری اسلامی، مجمع عمومی سازمان ملل بجز یکی دو سال، تقریباً همه ساله قطعنامه ای در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران صادر کرده است.

    بنابه گزارش ها ایران در جلسه روز سه شنبه مجمع عمومی، با حمایت پاکستان و زیمباوه، سعی کرد مجمع را به پشتیبانی از طرح دیگری برای مسکوت گذاشتن این قطعنامه راضی کند اما آن طرح با 81 رای مقابل 75 رای شکست خورد.

    کانادا و فنلاند به خاطر ارائه طرح "عدم اقدام" در مورد قطعنامه حقوق بشر از ایران انتقاد کردند.

    در ستایش "مردم سالاری دینی"

    آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، پیشتر برگزاری انتخابات مجلس خبرگان، شوراهای شهر و میاندوره ای مجلس که روز جمعه انجام شد را نشانه موفقیت "مردم سالاری دینی" دانست.

    به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، وی گفت انتخابات بار دیگر نشان داد "مردم سالاری دینی از نصاب سالم ‌ترین دموکراسی‌های جهان سالم تر و مشارکت مردم از بالاترین نصاب دموکراسی‌های غربی بیشتر" است.

    علی خامنه ای
     روز ? ???آذر یک بار دیگر معنای مردم سالاری دینی را به دیرباوران و بداندیشان فهمانید... نه شرایط جوی نامساعد روز انتخابات و نه فضای جنگ روانی دشمنان که از هفته‌ها پیش از آن با ابزارها و شیوه‌های گوناگون برای سرد کردن دلها آرایش داده شده بود هیچیک نتوانست در عزم ملی خلل وارد کند
     
    رهبر جمهوری اسلامی

    رهبران جمهوری اسلامی همواره حساسیت خاصی نسبت به میزان مشارکت در انتخابات عمومی نشان می دهند و معمولا بعد از هر انتخابات به ستایش از رای دهندگان می پردازند و حضور آنها پای صندوق های رای را نشانه وفاداری به نظام معرفی می کنند.

    رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت انتخابات روز جمعه که آن را "حماسه پرافتخار 24 آذر" خواند همین خط استدلال را دنبال و از آن برای حمله به مخالفان استفاده کرد.

    وی نوشت: "روز ? ???آذر یک بار دیگر معنای مردم سالاری دینی را به دیرباوران و بداندیشان فهمانید... نه شرایط جوی نامساعد روز انتخابات و نه فضای جنگ روانی دشمنان که از هفته‌ها پیش از آن با ابزارها و شیوه‌های گوناگون برای سرد کردن دلها آرایش داده شده بود هیچیک نتوانست در عزم ملی خلل وارد کند."

    مقام های وزارت کشور میزان مشارکت در انتخابات روز جمعه را در حدود 60 درصد اعلام کرده اند.

    آقای خامنه ای پیام این انتخابات را "پاسخ شفافی به همه تردیدافکنی‌ها و وسوسه‌ها" تعبیر کرد و افزود مردم ایران با شرکت در انتخابات "پیوند خود را با نظام اسلامی که هدف آن عدالت و عزت و اقتدار ملی است، روز به روز مستحکم‌تر می‌سازند."

    وی در بخشی از پیامش "با همه وجود" از مردم تشکر کرد.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/29::: ساعت 9:49 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    .

    یکی از بازماندگان هولوکاست شماره خالکوبی شده خود را در اردوگاه نازیها نشان می دهد

    مدیران شماری از مؤسسات علمی و پژوهشی از کشورهای مختلف جهان که تعدادشان تاکنون 34 تا 38 مؤسسه گزارش شده، اعلام کردند که به دلیل برگزاری همایش هولوکاست در تهران با دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران قطع رابطه می کنند.

    دفتر مطالعات وزارت امورخارجه ایران در روزهای یازدهم و دوازدهم دسامبر (بیستم و بیست و یکم آذر) 67 پژوهشگر را از سی کشور جهان در تهران گردآورد تا به بررسی این بپردازند که آیا کشتار سازمانیافته شش میلیون یهودی در دوران جنگ جهانی دوم در اروپا واقعیت داشته است یا نه.

    این اقدام واکنش شدید دولتها و نهادهای مختلف جهان را در پی داشت، تا آنجا که حتی رئیس جمهور فرانسه دستور پیگرد قضائی یکی از شرکت کنندگان فرانسوی همایش هولوکاست را صادر کرد.

    بیانیه ای که علیه دفتر مطالعات وزارت امورخارجه ایران به دلیل برگزاری این همایش صادر شده است را فرانسوا ازبورگ، رئیس بنیاد مطالعات استراتژیک در پاریس تنظیم کرده و به امضای مدیران 33 مؤسسه تحقیقاتی دیگر جهان رسانده است.

    از جمله مشهورترین این نهادهای تحقیقاتی عبارتند از: مؤسسه بین الملللی مطالعات استراتژیک در لندن، مؤسسه اسپن در برلین، صندوق آلمانی مارشال در واشنگتن، مرکز سیاستهای امنیتی در ژنو، مرکز مطالعات و تحقیقات بین المللی در پاریس، مرکز مطالعات ایالات متحده در سیدنی و مرکز روابط بین الملل در ورشو.

    پروفسور ازبورگ که مبتکر تحریم دفتر مطالعات وزارت خارجه ایران شده به روزنامه نیویورک تایمز گفته است که چنین تحریمی بر ایرانیها اثر زیادی خواهد گذاشت، چراکه به گفته وی، دفتر مطالعات وزارت خارجه ایران به منزله پنجره ای بسوی جهان خارج برای ایران عمل می کند و ایرانیها نمی خواهند که این پنجره به رویشان بسته شود.

    دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه ایران که در شمال تهران استقرار دارد و 22 سال پیش تأسیس شده، محلی برای برگزاری جلسات سخنرانیها و همایشهای علمی و سیاسی با حضور کارشناسان و مقامات کشورهای مختلف جهان است و از جمله عمده ترین مؤسسات پژوهشی و آموزشی در ایران در زمینه اموربین المللی به شمار می رود.

     
     


    Mahyar D ::: دوشنبه 85/9/27::: ساعت 12:13 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    بسیج یک اردوی پنجاه هزار نفری در جمکران گذاشته بوده است، تا افرادش برای ماموریت های فوری در دسترس باشند. روز انتخابات واقعا ناظران اصلاح طلبان را به حوزه ها راه نمی دادند. آن چیزهائی که خودشان بعنوان اعتراض نوشته اند و در سایت هایشان منعکس است تنها بخشی از واقعیات و آن هم واقعیات توام با احتیاط است.

    هرجا ناظران نسبت به تخلف ها اعتراض می کردند آنها را با توهین و تهدید نظامی بیرون می انداختند و از دست آنها هم هیچ کاری بر نمی آمد. البته خود همین صحنه ها موجب دلسوزی و گرایش مردمی که از زور گوئی و تهدید و اسلحه خسته شده اند به لیست اصلاحات می شد.

    بسیجی ها علنا از پشت صندوق رای گیری لیست رایحه خوش خدمت را به مردم می دادند که این تخلف از همه تخلف های دیگر مشهود بود. وقتی ناظران و یا مردم اعتراض می کردند، خود بسیجی ها ابتدا ایجاد تشنج می کردند و سپس از ماموران انتظامی تقاضای کمک. ماموران انتظامی که از قبل توجیه شده بودند فورا به یاری بسیج می آمدند و معرضین را از حوزه رای بیرون می بردند و گاه بیرون می کردند. بعضی از بسیجی ها لیست رایحه خوش خدمت را بر روی میزهایی که رای دهنگان حضور داشتند می گذاشتند. گاه ناظرین اصلاح طلبان آنها را جمع می کردند.

    در برخی نقاط شهر کاروان های سازماندهی شده دیده می شد که حتی روز رای گیری تبلیغ لیست رایحه خوش  را می کرد.

    در حوزه هایی که خلوت بود به هیچ خبر گزاری اجازه فیلمبرداری داده نمیشد. برخی حوزه ها از همان صبح اول وقت بسیار شلوغ بودند. و وقتی آقایان هاشمی و خاتمی باهم آمدند و رای دادند خبرش بسرعت در حوزه ها پیچید.

    از بعداز ظهر روز رای گیری یک دلهره بزرگ در صفوف بسیج و پادگانی ها ایجاد شد. یکباره سیل جمعیتی به سمت صندوق ها روان شد که در انتخابات مجلس هفتم و شوراهای دوم شرکت نکرده بودند. موضوع بلافاصله با بی سیم و تلفن های دستی به یک مراکزی گزارش شد و بعد از مدتی یک دستور واحد به همه حوزه ها رسید مبنی بر اینکه در هر شناسنامه ای که مهر دو انتخابات مجلس هفتم و شوراهای دوم نیست نباید به صاحبش اجازه رای داده شود. حتی اگر کسی در شهرستان بوده آن زمان و آنجا رای داده بود، نمی گذاشتند در تهران رای بدهد.

    از ساعت 4 به بعد واقعا تحولی در پای صندوق ها صورت گرفت و به هر جا که می رفتی مردم صف کشیده بودند. انگار همه همدیگر را خبر کرده بودند.

    یک نکته دیگر که باید بنویسم این است که در بعضی حوزه ها واقعا مردم از بین لیست ها، خودشان یک لیست درست می کردند. مثلا از لیست قالیباف و یا چمران هم کسانی را در می آوردند و با چند نفر از اصلاح طلبان یکجا می نوشتند که باعث تعجب خیلی از ناظران شده بود. انگار مردم بدشان نمی آید یک ائتلاف بزرگ درست شود. این حرف برداشت من است از ماجرای تهیه لیست توسط مردم. اگر با موشکافی لیست ها و آراء ریخته شده به صندوق ها خوانده شود خیلی چیز ها حکومت از مردم یاد می گیرد.



    Mahyar D ::: دوشنبه 85/9/27::: ساعت 12:13 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 0
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :26370

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    :جستجو