سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه عاشق شود و [عشق خود را] پنهان دارد و پاکدامنی ورزد، خداوند، او را بیامرزد و به بهشت درآورد. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو

  • گزارش نشریه دانشجویی بذر
    مامروز، به مناسبت ?? آذر، در و دیوار های دانشگاه، در های آهنین دانشگاه، با فریادها و خشم و مشت های گره کرده دانشجویان آزادیخواه به لرزه در آمدند ودرهم شکسته شدند.
    اگر چه از چند روز قبل با احضار های متعدد فعالین چپ دانشجویی و حتی خانواده های آنها به وزارت اطلاعات سعی در ایجاد رعب و وحشت و ممانعت از برگزاری مراسم کردند، اما بر خلاف انتظار مزدوران رژیم، مراسم هر چه با شکوهتر بر گزار شد.
    از ساعتهای آغازین صبح امروز اکثر فعالین چپ دانشجویی در دانشگاه حضور یافتند و در تدارک برنامه با یکدیگر همکاری کردند. از چند روز قبل با انتشار بیانیه روز دانشجو تحت عنوان (( دانشگاه پادگان نیست )) و همچنین انتشار و توزیع تراکت های مخصوص برنامه ?? آذر در دانشگاههای مختلف، خوابگاههای دانشجویی و همچنین سایتها و وبلاگهای گوناگون ، اطلاع رسانی شده بود. البته لازم به ذکر است که پوستر بزرگ برنامه در خیابانهای اطراف دانشگاه نیز با تلاش رفقای دانشجو بر در و دیوارها مزین شده بود.
    برنامه راس ساعت ?? با برافراشتن پلاکاردهای سرخ رفقای چپ و حرکت از دانشکده حقوق به سمت دانشکده فنی اغاز شد. پلاکاردها شامل شعارهای زیر بود:
    آزادی ، برابری
    جنبش دانشجویی متحد جنبش کارگری و جنبش زنان است
    تبعیض جنسی ملغی باید گردد"
    هر گونه دخالت خارجی در تعیین سر نوشت مردم ایران محکوم است
    ستاره ستیزد و شب گریزد وصبح روشن آید
    از آسمان دانشگاه گر تیر و فتنه بارد جنبش ادامه دارد
    در راه آزادی چیزی جز زنجیر هایمان برای از دست دادن نداریم
    تصمیم ما بر این است که از زندگی بد بیشتر از مرگ بهراسیم
    ما از مبارزات و مطالبات طبقه کارگر حمایت می کنیم
    دانشجو، کارگر، اتحاد اتحاد
    برنامه همزمان با مراسم دفتر تحکیم وحدت بود و بار دیگر لیبرالها و اپورتونیستها و مدعیان دروغین دموکراسی و ازادی کوشیدند تا بتوانند مهر خود را بر حرکت و حماسه امروز ثبت کنند. اما باز هم می گوییم و برای بارها و بارها که زهی خیال باطل!
    امروز مبارزه دانشجویان انقلابی و چپ نشان از شکل گیری دو باره یک خط انقلابی در دانشگاه بود و دانشجویان چپ ثابت کردند که دوران لیبرالیسم و وعده های دروغین دمکراسی و آزادی به سر آمده است.
    بعد از تجمع در مقابل دانشکده فنی و پخش سرود به یاد ماندنی "یار دبستانی من" به دلیل بسته شدن درهای دانشگاه و پشت در ماندن دانشجویان زیادی همگی به سمت درب خیابان ?? آذر حرکت کرده و با دادن شعارهای" دانشجو میمیرد ، ذلت نمی پذیرد"، "مرگ بر استبداد"، "مرگ بر دیکتاتور" با یکدیگر همصدا و متحد شدند .با رسیدن به جلوی در همگی به سمت در هجوم برده و بالاخره درب آهنین را شکستند و بقیه دانشجویان و بعضا مردم عادی نیز به داخل دانشگاه آمدند . دوباره همگی به سمت دانشکده فنی بر گشتند. ابتدا یکی از سخنرانان دفتر تحکیم وحدت سخنرانی کرد. سپس یکی از مهمانانشان که تقی رحمانی بود دعوت به سخنرانی شد. سخنان او حوصله همه را سر برد. و بعد از او نیز باز هم سخنرانی دیگر، از تحکیم وحدتی ها به صحنه آمد. ظاهرا تمام عزمشان را جزم کرده بودند تا برنامه را به نام خودشان تمام کنند و مجالی به فعالین چپ و کمونیست برای اجرای برنامه هایشان ندهند. باز هم باید با پوز خند به آنها بگوییم زهی خیال باطل!
    بعد از ?-? سخنران تحکیم وحدت، یکی از فعالین بیانیه جنبش چپ دانشجویی را خواند که با استقبال و فریادهای پرشور دانشجویان روبرو شد. لازم به توضیح است که دانشجویان کرد دانشگاههای تهران نیز به صورت جداگانه و همراه با حمل پلاکادهایی در ابتدای مراسم به جمع پیوستند.
    در لابلای سخنرانیهای متعدد نیز مدام شعار های مختلفی مانند:
    آزادی ، مساوات تحریم انتخابات
    دانشجو، کارگر ، اتحاد اتحاد
    زندانی سیاسی آزاد باید گردد
    اسانلو ، زرافشان آزاد باید گردند
    سر داده شد و در محکومیت قتل دانشجوی سبزواری، شعارهائی مبنی بر خونخواهی به گوش می رسید.
    بعد از خواندن بیانیه دانشجویان چپ باز هم سخنرانان تحکیم به روی صحنه آمدند که با اعتراض دانشجویان چپ روبرو شدند. در انتها مجری برنامه اعلام کرد که می خواهد پیام ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی به مناسبت روز دانشجو را بخواند که، با اعتراض شدید و یکپارچه دانشجویان چپ مواجه شد و با سر دادن شعارهای:
    مزدور برو گمشو
    یزدی برو گمشو"
    حکومت زور نمی خوایم ، دولت مزدور نمی خوایم
    مانع از خواندن پیام او شدند. در این بین نیز چند تن از دانشجویان لیبرال و باصطلاح دموکراسی خواه با دشنام و بی حرمتی به چند تن از دانشجویان چپ و حتی درگیری فیزیکی سعی در متشنج کردن جو مراسم داشتند و شاید هم می خواستند با این کار مراسم را همانجا به اتمام برسانند تا همه چیز باصطلاح با خوبی و خوشی و همانطور که برنامه ریزی کرده بودند به پایان برسانند. اما همگی با حرکت به سوی سر در دانشگاه تهران، البته بر خلاف میل دفتر تحکیمی ها که از ادامه حرکت با بقیه نیز منصرف شدند، به مراسم جانی دیگر بخشیدند. دانشجویان در حین حرکت با مشتهای گره کرده و کوبنده و پای کوبان شعار می دادند:
    "محمود احمدی نژاد ، عامل تبعیض و فساد"
    مرگ بر استبداد
    مرگ بر دیکتاتور
    حکومت زور نمی خوایم دولت مزدور نمی خوایم
    بس از رسیدن به سر در دانشگاه دانشجویان چپ در حالیکه پلاکاردهای سرخشان را حمل می کردند از میله ها بالا رفتند و پلاکاردها را به سمت خیابان گرفتند. .نیروی انتظامی و دیگر نیروهای امنیتی در جلوی در ایستاده بودند و با قرار دادن یکدستگاه اتوبوس در جلوی درب دانشگاه مانع از مطلع شدن و ایستادن مردم می شدند .اما فریادها آنقدر کوبنده و رسا بود
    که هیچ مانعی جلودار آن نبود . با تمام قدرت فریاد زده شد:
    آزادی ، مساوات تحریم انتخابات
    مردم چرا نشستین ، ایران شده فلسطین
    ای مردم با غیرت ، حمایت حمایت
    پلیس به این بی غیرتی هرگز ندیده ملتی
    جمهوری اسلامی فانوس رو به باد است
    پینوشه ، پینوشه ایران شیلی نمی شه
    سر در دانشگاه با غرشهای کوبنده دانشجویان به لرزه در آمد. سپس همگی دوباره به سمت درب خیابان ?? آذر حرکت کردند و یکصدا و کوبنده شعار می دادند و سرود می خواندند. پس از رسیدن به جلوی درب که آنجا هم مملو از مامورین و نیروهای ویژه و کماندوها بود دست در دست یکدیگر و پا کوبان فریاد زدند:
    توپ ، تانک ، بسیجی دیگر اثر ندارد
    محمود احمدی نژاد، عامل تبعیض و فساد
    بسیجی حیا کن دانشگاه رو رها کن
    و با اشاره به سوی کماندوها و گارد ویژه فریاد زدند: "مزدور برو گمشو"
    قابل ذکر است که در آن ساعت خیابان ?? آذر بسیار شلوغ و پر تردد بود و دانشجویان توانستند فریاد رسای خود را هر چه بلند تر به گوش مردم برسانند. در این بین نیز به جز افرادی که با دوربینها و موبایلهای شخصی شان عکس و فیلم می گرفتند، تعدادی نیز از رسانه های مختلف آمده بودند. سرانجام مراسم در ساعت ?? به پایان رسید. بار دیگر جنبش چپ دانشجویی توانست قدرت خود را نشان دهد و نشان دهد که خواسته های آنها صنفی نمی باشد و آنها خواهان آزادی و برابری در همه عرصه های جامعه می باشند که تحقق این امر با دخالت قدرتهای خارجی و هر تغییر سازشکارانه دیگر ممکن نیست. ما خواهان ریشه کن شدن کلیت این نظام استبدادی و ارتجاعی هستیم. و در این راه از هیچ تلاش و مبارزه ای چشم پوشی نخواهیم کرد. تا جان در بدن داریم مبارزه سرخمان را ادامه می دهیم. پس:
    برپاخیز، از جا کن، بنای کاخ دشمن!

    گزارش خبرنامه امیرکبیر
    همزمان با اعلام تجمع دانشجویی توسط دفتر تحکیم وحدت در دانشگاه تهران به مناسبت سالگرد ?? آذر، صبح امروز اطراف دانشگاه تهران مملو از نیروهای امنیتی بود. به گفته شاهدان عینی از ساعات اولیه صبح در کلیه خیابان های منتهی به دانشگاه تهران حضور نیروهای امنیتی بیسیم به دست کاملا مشهود بود.

    همچنین انتظامات دانشگاه تهران با کنترل شدید کارت دانشجویی دانشجویانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند، اجازه ورود به افراد غیردانشجو و همچنین دانشجویان دیگر دانشگاه ها را نمی داد. اما با این وجود گزارش ها حکایت از حضور بیش از 8?? نفر از دانشجویان پیش از آغاز این مراسم مقابل دانشکده فنی دارد. گفتنی است جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و خواجه نصیر در مقابل درب ?? آذر دانشگاه تهران تجمع کرده بودند اما انتظامات دانشگاه تهران مانع ورود ایشان به دانشگاه شده بود. به همین علت دانشجویانی که داخل دانشگاه تجمع کرده بودند با حضور مقابل این درب دانشگاه خواستار ورود این دانشجویان به دانشگاه شدند، اما ممانعت انتظامات با این امر سبب شد فشار جمعیت از دو سوی این در، باعث شکسته شدن در شود. در پی این امر دانشجویانی که موفق نشده بودند وارد دانشگاه تهران شوند، به جمعیت حاضر در داخل دانشگاه پیوستند و جمعیت مجددا به سمت دانشکده فنی حرکت کرد.

    جمعیت حاضر در تجمع امروز دانشگاه تهران بیش از ???? نفر گزارش شده است. همچنین علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، که پیش از این توسط حراست دانشگاه تهران احضار شده و به علت اعلام این تجمع از سوی دفتر تحکیم تحت فشار قرار گرفته بود، صبح امروز در درگیری با نیروهای انتظامات دانشگاه تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

    علی نیکونسبتی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در ابتدای این تجمع گفت: از آقای خامنه ای می پرسم بر اساس کدام قانون یک دانشجو در زندان می میرد؟! نیکونسبتی ادامه داد: ما بارها خواستار مجوز برای این برنامه بودیم، و اعلام کردیم به هر نحو ممکن برنامه را برگزار خواهیم کرد و علیرغم تمام کارشکنی ها این برنامه را امروز برگزار کردیم. نیکونسبتی در ادامه با بیان این که استبداد سیاسی باید از بین برود گفت: وزیر علوم از وابستگان باهنر، نماینده مجلس، است و به خاطر این وابستگی به این سمت منصوب شده است و همین مسئله باعث می شود کسی به او اعتراضی نکند. نیکونسبتی در پایان مهمترین خواست دانشجویان را برکناری و محاکمه وزیر علوم اعلام کرد و نسبت به ستاره دار کردن دانشجویان و احضار بیش از ??? نفر به کمیته انضباطی به شدت انتقاد کرد. نیکونسبتی احمدی نژاد را حامی انقلاب فرهنگی دوم دانست و گفت وی لیاقت نشستن بر کرسی ریاست جمهوری را ندارد.

    در ادامه مراسم آرمین سلماسی، عضو شورای عمومی انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر و مجری این مراسم، گفت: هنوز دانشجویان مظلوم ترین قشر در ایران هستند. اساتید ما را بازنشسته کردند، حکم تعلیق برایمان صادر کردند، ستاره نشانمان کردند، جلوی اعتراض که هیچ جلوی نفس کشیدنمان را هم گرفته اند، فضای دانشگاه را به پادگان تبدیل کرده اند و هر اعتراضی را به شدت سرکوب می کنند. سلماسی در ادامه از وزیر علوم پرسید: شما که می گویید دانشجوی سه ستاره نداریم یاشار قاجار، روزبه ریاضی، محسن فاتحی، حنان عزیزی و...، مگر هم کلاسی های ما نبودند و از ادامه تحصیل محروم شدند؟! سلماسی در ادامه گفت: آقای وزیر علوم و رئیس جمهور گمان می کنند مردم ایران نمی فهمند که آنها دارند دروغ می گویند. این دانشجوی دانشگاه امیرکبیر در پایان گفت: وای اگر کاسه صبر این ملت لبریز شود!

    سخنران بعدی مراسم تقی رحمانی، از فعالین ملی مذهبی، بود. رحمانی با بیان این که دانشگاه خانه آزادی است و همواره خواستگاه فعالیت های آزادی خواهانه و عدالت طلبانه بوده است، گفت: من سال های زیادی فعالیت سیاسی کردم و تاسفم از این است در طول این سالیان هیچ گاه کشور ما به نقطه بازگشت ناپذیر آزادی نرسیده است. تقی رحمانی با اشاره به شهدای راه آزادی گفت: آسمان ایران همواره پرستاره بوده ولی زمین آن همیشه تاریک بوده است، و این مسئله قابل تامل است. رحمانی در ادامه خواستار اتحاد و یکپارچگی تمام نیروهای آزادیخواه برای کار مستمر و مبارزه ادامه دار شد. در پایان رحمانی یاد اکبر محمدی را گرامی داشت.

    در ادامه برنامه سهراب کریمی، بیانیه فعالین کرد را قرائت کرد. و پس از آن یکی از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران به قرائت بیانیه جمعی از فعالین دانشجویی چپ پرداخت.

    پس از آن مهدی امینی زاده به نمایندگی از دانشجویان ستاره دار به سخنرانی پرداخت. امینی زاده در سخنرانی خود گفت: من امروز نمی خواهم بگویم که یک شبه بیش از ??? نشریه به دستور مقامات عالی رتبه نظام اعدام می شوند، نمی خواهم بگویم اجازه دسترسی آزاد به اطلاعات وجود ندارد، نمی خواهم بگویم اجازه نشر در کشور وجود ندارد، نمی خواهم بگویم در ایران انتخابات آزاد برگزار نمی گردد و یک عده ابتدا افرادی را انتخاب می کنند و بعد نام این خیمه شب بازی را انتخابات می گذارند، من امروز می خواهم بگویم ما امروز در ایران اجازه تحصیل نداریم. امینی زاده در ادامه با بیان این که وزیر علوم بارها به دروغ اعلام کرده است که ما دانشجویان اخراجی نداریم، گفت: کارنامه هایی که در دست ماست، پس چیست؟ امینی زاده در پایان خواستار این شد که روند بازنشسته شدن اساتید متوقف شود و حق تدریس و تحصیل آزاد در دانشگاه فراهم گردد.

    در ادامه این مراسم وحید عابدینی، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران، به سخنرانی پرداخت. عابدینی در سخنان خود گفت: خواسته ما این است که رئیس دانشکده و دانشگاهمان انتخابی باشد، خواسته ما این است که کمیته انضباطی با فعالین دانشجویی برخورد نکند، خواسته ما این است که نشریات دانشجویی آزاد باشند، ما خواستار حق تدریس و تحصیل آزادانه ایم. عابدینی در پایان خواستار حاکم شدن دموکراسی و آزادی در دانشگاه شد.

    مرتضی اصلاحچی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علامه، در ادامه پیام دکتر ناصر زرافشان را خطاب به دانشجویان قرائت کرد. در پیام دکتر زرافشان ضمن گرامیداشت یاد شهدای دانشجو، آمده بود: در این شرایط زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آرمانخواهی و مبارزات شهدای دانشجو ضرورتی موکدتر از همیشه است. در ادامه پیام دکتر زرافشان آمده بود: اگر آن چه اکنون جریان دارد روند طبیعی و ناگزیری باشد که باید در ایران طی شود، با همه دشواری هایش ما نباید از آن ناخرسند باشیم. زرافشان در پایان با بیان این که با شما یک سینه سخن دارم، گفته بود: اما در شرایطی که ممنوع الملاقات بوده و حتی از دیدار خانواده نیز محرومم، ارتباط با شما و سخن گفتن با شما برایم ممکن نیست.

    در ادامه علی عزیزی، نایب دبیر انجمن اسلامی پلی تکنیک، در سخنان خود در این تجمع گفت: دانشجویان سه ستاره، دوستان ما بودند که به خاطر دفاع از حقوق ما اکنون در میان ما نیستند و این بزرگترین ننگ برای دولت احمدی نژاد است. عزیزی در ادامه با اشاره به این که تخریب ساختمان های انجمن های اسلامی دانشجویان تخریب پایگاه های انتقاد به دولت و حاکمیت است، افزود: انجمن های اسلامی فراگیرترین تشکل های دانشجویی در سراسر کشور هستند و ننگ برخورد با این تشکل ها بر دامن وزیر علوم هست و به راحتی پاک نمی شود. عزیزی در ادامه انتصاب روسای دانشگاه ها را تحمیل و توهین به دانشگاه دانست و گفت هر گونه تحمیل بر فضای آزاد دانشگاه محکوم به شکست است. عزیزی در ادامه با بیان این که احمدی نژاد از دانشجویان بسیجی خواسته تا فریاد بزنند تا او بتواند راحت تر دانشگاه ها را قلع و قمع کند، گفت: این بار ما بر آن ها فریاد می زنیم. علی عزیزی در ادامه افزود: دانشجویان بسیجی در دانشگاه امیرکبیر در حال تدارک طوماری برای دعوت از احمدی نژاد هستند، ما از کلیه دانشجویان دعوت می کنیم تا روز یکشنبه هفته آینده ساعت ?? با حضور در پلی تکنیک فریاد اعتراضی خود را بر سر رئیس جمهور بکشند.

    سخنران بعدی این تجمع مهندس سیاسی راد، از پیشکسوتان انجمن اسلامی پلی تکنیک، بود. سیاسی راد در سخنان خود گفت: ما امروز اینجا جمع شده ایم تا از حقوق همه قشرها بر مبنای اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق شهروندی دفاع کنیم. ما خواستار استقلال دانشگاه ها، آزادی زندانیان سیاسی، تضمین حقوق سیاسی و حقوق شهروندی همه آحاد ملت ایران هستیم. سیاسی راد در ادامه با بیان این که امروز افرادی ادعا می کنند در زندان ها شکنجه می شوند، خواستار بررسی این مسئله شد.

    در ادامه برنامه بیانیه کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت توسط نیلوفر گلکار، عضو این کمیسیون قرائت شد. در این بیاینه آمده است: کمیسیون زنان تحکیم، افزایش فشار ها و برخورد با دختران دانشجو، محرومیت از تحصیل و احضارهای پیاپی آنها به کمیته های انضباطی را محکوم می کند و یادآوری می نماید که دختران علاوه بر استبداد، قربانی مردسالاری نیز هستند و مشکلات خاص خود را دارند که تنها ناشی از جنسیت آنهاست. افزایش برخورد در زمینه ی پوشش دختران، فشار بر دختران در رابطه با ساعات ورود و خروج به خوابگاه ها، توزیع نابرابر امکانات ورزشی، تفریحی و آموزشی به دلیل تفکیک جنسیتی محیط های دانشجویی، اعمال سهمیه بندی جنسیتی در پذیرش دانشگاه ها که به صورت مخفیانه اعمال می گردد، سیاست های پنهان در زمینه ی عدم پذیرش زنان به عنوان اعضای هیئت علمی و پست های مدیریتی در دانشگاه از جمله مسائلی است که پی گیری جداگانه ی مسائل زنان را ضروری می سازد.

    در پایان تجمع سعید حبیبی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، به بیان نظرات خود پرداخت. حبیبی با بیان این که روی صبحتش با وزیر علوم و رئیس جمهور نیست، گفت: وزیر علوم کوچکترین لیاقت و کیاستی را بر اداره این وزارتخانه ندارد، احمدی نژاد هم هیچ گونه مشروعیتی به نظر من ندارد. روی صحبت من با شما دانشجویان است. سعید حبیبی در ادامه، با اشاره به نقش ویژه جنبش دانشجویی اشاره کرد و افزود: دانشگاه فقط مسائل صنفی خودش را دنبال نمی کند. اولین قدم ما مسائل صنفی است و دومین قدم مسائل سیاسی، و سومین قدم ما زمینه سازی برای تغییرات بنیادین اجتماعی است. حبیبی در پایان گفت: امروز زمان صحبت کردن آرام نیست بلکه امروز روز فریاد زدن در اقصی نقاط کشور است.

    در پایان این مراسم دانشجویان مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران تجمع کرده و شعارهای اعتراضی سر دادند. بعضی از این شعارها «وزیر بی لیاقت، استعفا استعفا»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر استبداد»، «دانشجو، دانشجو اتحاد اتحاد» و... بود.

    در حاشیه:
    - خیابان های منتهی به دانشگاه تهران از ساعات اولیه صبح تا پایان مراسم به نحو بی سابقه ای مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی بود و خیابان های قدس، ?? آذر، انقلاب مسدود شده بودند.

    - بعضی از نیروهای امنیتی در دانشگاه حاضر شده بودند و به صورت مخفیانه در حال گرفتن عکس و فیلم از دانشجویان بودند که برخی از این افراد با برخورد دانشجویان مواجه شده و عکس ها و فیلم های ایشان ضبط شد.

    - یکی از دانشجویان که در حال گرفتن عکس از نیروهای انتظامی حاضر در خیابان بود توسط این نیروها به شدت مضروب شد و در اثر ضرب و شتم مامورین انتظامی بیهوش شده و در پیاده روی خیابان انقلاب بر زمین افتاده بود.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    اگر انگیزش ازدواج و طلاق شاه و فوزیه در پرده ابهام ماند، ازدواج شاه با ثریا بسیار روشن بود. و جدایی آنها هیچ سببی جز سترون بودن ثریا نداشت. خاندان سلطنت ” وارث “ می‌خواست و دربار ” ولیعهد“. بدین ترتیب ” ایل“ ثریا اسفندیاری بختیاری جای خود را به ” طایفه“ فرح دیبا داد، برای به دنیا آوردن ” فرزند“ آن هم ” پسر ..........................

    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    امروز، دوشنبه، ?? آذر عده ای از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر با شعارهایی  مانند «مرگ بر دیکتاتور» سعی کردند از سخنرانی محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران در این دانشگاه جلوگیری کنند.

    به گزارش خبرگزاری ادوارنیوز، احمدی نژاد از صبح دوشنبه ?? آذر به قصد سخنرانی در دانشکده پلی تکنیک دانشگاه امیرکبیرحضور یافت اما دانشجویان این دانشگاه نیز با حضور گسترده در سالن محل سخنرانی، برنامه ریزی های قبلی نهادهای امنیتی برای در اختیار گرفته شدن سالن توسط دانشجویان دانشگاه امام حسین که صبح امروز با اتوبوس به این دانشگاه منتقل شده اند را ناکام گذاشتند.

    احمدی نژاد با اشاره به وجود دانشجویان سه ستاره در دانشگاه ها گفته است که به این دانشجویان درجه ستوانی خواهد داد.

     ادوار نیوز

    همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، دانشجویان معترض، یکی از دوربین های صدا وسیما را شکستند. به گفته همین خبرگزاری، عده ای از دانشجویان هوادار رییس جمهوری شعار«احمدی احمدی» حمایت می کنیم سر دادند. درگیری اصلی بین بسیج و دانشجویان انجمن اسلامی صورت گرفت. این انجمن اخیرا غیر قانونی اعلام شد.

    دانشجویان معترض همچنین شعارهایی چون «مرگ بر استبداد »، «دانشجو می میرد ذلت نمی پذیرد» و«دروغگو، برو گمشو» سر دادند. این دانشجویان تصاویری از محمود احمدی نژاد را به آتش کشیدند.

     پیش از این و به مناسبت روز دانشجو ?? آذر تظاهرات دانشجویی با شعار «دانشگاه زنده است» در دانشگاه های  مختلف ایران برگزار شد.

    به گزارش خبرنگاری مهر، آقای احمدی نژاد در مورد جنبش دانشجویی گفته است: « متاسفانه برخی از جنبش های دانشجویی که در دانشگاه ها فعالیت می کنند هر کدام به یک حزب، آن هم بیرون دانشگاه وابسته اند که با عملکرد خودشان همچون امروز نشان دادند که نمایندگان جنبش دانشجویی نیستند.»

    احمدی نژاد در مورد نامه اش به جرج بوش: من این ‌نامه را با وضو نوشتم و ‌گفتم خدایا برای پرچمدار نظام سلطه هدایت قرار بده و دلش را به سمت عدالت نرم کن و بعد هم بحث مناظره مطرح کردیم اما نپذیرفتند. 

    آقای احمدی نژاد در بخشی از سخنانش به نامه خود خطاب به رییس ‌جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: «من این ‌نامه را با وضو نوشتم و ‌گفتم خدایا برای پرچمدار نظام سلطه هدایت قرار بده و دلش را به سمت عدالت نرم کن و بعد هم بحث مناظره مطرح کردیم اما نپذیرفتند. وی در بخشی از سخنانش گفت آمریکایی‌ها بدانند ما اگر هزار بار هم بسوزیم، یک سانتی‌متر از آرمانهایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم.» 

    رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنانش به بازنشسته کردن برخی از اساتید در دانشگاه ها که یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان به شمار می رود، اشاره کرد و گفت: «هیچ استادی در دانشگاه بازنشسته نخواهد شد. قانونی قبل از این دولت بوده است و تعداد بازنشستگان در سال های ?? ، ??، ?? نشان می دهد که چند برابر سال ?? بوده که این دولت آن را تحویل گرفته است.»

    از سوی دیگر، خبرگزاری ادوار نیوز گزارش داده که رییس جمهوری همچنین با اشاره به وجود دانشجویان سه ستاره گفته است: «به این دانشجویان درجه ستوانی خواهد داد.»
     در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بسیاری از دانشجویان که فعالیت سیاسی در دانشگاه داشتند ستاره  دار شده و حق ادامه تحصیل ندارند.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    اسماعیل هنیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان قلسطینی می گوید دولت ایران ???میلیون دلار در اختیاراین تشکیلات  قرار می دهد.

    اسماعیل هنیه می افزاید در سفر اخیر خود به تهران و در دیدار با مقام های ایرانی توانسته است نظر مساعد آنها  را برای دریافت کمک مالی  ??? میلیون دلاری ایران  برای سال ???? جلب کند.

      کشورهای اروپایی پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات و تشکیل دولت جدید کمک های خود را به تشکیلات خودگردان فلسطینی قطع کردند.

    اسماعیل هنیه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه تاکید کرد ایرانی ها پروژهای مختلفی برای کمک به دولت خودگردان و مردم فلسطین ارایه کردند.

    نخست وزیر تشکیلات خودگردان قلسطینی گفت ??? میلیون دلار از این کمک ایران، کمک مستقیم به دولت تشکیلات خودگردان خواهد بود.

    آقای هنیه گفت ایران آمادگی خودرا برای پرداخت شش ماه  حقوق به  ??? هزار کارمند دولتی اعلام کرده است.

    سفر منطقه ای اسماعیل هنیه

    اسماعیل هنیه پیش از سفر به ایران با مقام های عربستان سعودی، مصر، بحرین، قطر، اردن وسوریه دیدارو گفت و گو کرده بود.

    آقای هنیه در سفر چهار روزه خود به تهران، با آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی،  محمود احمدی نژاد رییس جمهور و سایر مقام های بلند پایه ایران دیدار و گفت و گو کرد.

    دولت حماس به دلیل قطع کمک های مالی غرب با ورشکستگی روبرو است و ماه ها است که برای پرداخت حقوق دولتی با مشکلات جدی مواجه است.

     کشورهای غربی گفته اند تا زمانی که حماس خشونت را کنار نگذارد وموجودیت اسرییل را به رسمیت نشناسد، کمک به تشکیلات فلسطینی را از سر نخواهد گرفت.

    محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی ودیگر گروه های فلسطینی های میانه رو، حماس را زیر فشار گذاشته اند تا با طرد خشونت و پذیرفتن توافق های قبلی با اسراییل، راه از سرگیری کمک های آمریکا و اروپا را به فلسطینی ها هموار کند.

    ایران پیشتر نیز اعلام کرده بود که پنجاه میلیون دلار به دولت حماس کمک مالی می کند. 



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    احمدی نژاد
     
    سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) برای مدتی با اعتراض برخی دانشجویان که عکس های وی را آتش زده و شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر داده بودند، به تشنج کشیده شد.

    رئیس جمهور ایران روز دوشنبه 11 دسامبر (20 آذرماه) برای سخنرانی و دیدار با دانشجویان به دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران رفته بود و سخنان خود را با اشاره به پیشینه فعالیت های سیاسی در دانشگاه ها و جنبش های دانشجویی دنبال می کرد، اما در میانه سخنانش با اعتراض برخی حاضرین در سالن روبرو شد.

    یکی از حاضرین در این جلسه به رادیو بی بی سی گفته است که اعتراض دانشجویان پس از اینکه محمود احمدی نژاد از پاسخ دادن به سوالاتی درباره حقوق بشر، آزادی بیان و حق تحصیل و اخراج برخی دانشجویان خودداری کرد، آغاز شد.

    آقای احمدی نژاد از معترضین خواست مطالب خود را با آرامش بیان کنند و گفت: "ما سالها در مقابل دیکتاتوری ایستاده ‌ایم و تا هزار سال دیگر نیز احدی قادر نیست در این کشور هر چند با نام آزادی، دیکتاتوری برقرار کند."

    از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد در تابستان سال گذشته، این اولین بار است که یک مراسم سخنرانی وی با اعتراض علنی حاضرین همراه می شود.

    مخالفان و هواداران رئیس جمهور

     کسانی که می ‌خواهند با فشار، ما دست از آرمان‌ های خود برداریم بدانند که این چیزها اثری نخواهد گذاشت
     
    محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران

    بنا به گزارش ها اعتراض دانشجویان منتقد رئیس جمهور ایران که شعار "دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد" سر داده بودند، با پاسخ برخی هواداران وی مواجه شد که شعار می دادند "منافق حیا کن، دانشگاه را رها کن."

    خبرگزاری ها گزارش کرده اند که درگیری لفظی و در برخی موارد فیزیکی مخالفان و موافقان آقای احمدی نژاد در طول مراسم تکرار می شد و در حین همین درگیری ها برخی دانشجویان به گروه تصویربرداری تلویزیون دولتی ایران (صدا و سیما) نیز یورش بردند.

    شعارهای دانشجویان
    موافقان - منافق حیا کن، دانشگاه را رها کن
    مخالفان - دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد

    در حین سخنرانی رئیس جمهور ایران دستکم دوبار صدای انفجار ترقه باعث اختلال در جلسه شد که آقای احمدی نژاد یکبار گفت "کسانی که می ‌خواهند با فشار، ما دست از آرمان‌ های خود برداریم بدانند که این چیزها اثری نخواهد گذاشت" و بار دیگر افزود: "توپ، تانک، مسلسل، دیگر اثر ندارد."

    خبرگزاری فارس گزارش داده که رئیس جمهور ایران در واکنش به آتش زدن عکس وی در هنگاه سخنرانی، خطاب به دانشجویان گفت: "اگر هزار بار هم بسوزیم، عقب نشینی نمی کنیم."

    در ماه های گذشته سیاست های دولت اصولگرای آقای احمدی نژاد در برخورد با برخی استادان - که وی آنها را "لیبرال" و "سکولار" نامیده - و همچنین محروم شدن برخی دانشجویان از ورود به تحصیلات تکمیلی - که به دانشجویان ستاره دار معروف شده اند - انتقادهایی را در دانشگاه ها و در محافل دانشجویی ایران برانگیخت.

    اعتراض دانشجویی به سیاست های دولت

    هفته گذشته (15 آذرماه) یک روز پیش از فرارسیدن روزی که در ایران رسماً روز دانشجو نام گرفته است، دانشگاه تهران صحنه تجمع گروهی از دانشجویان شد که به مناسبت این روز به اعتراض به سیاستهای دولت جمهوری اسلامی در قبال دانشجویان پرداختند.

    دانشجویان معترض در دانشگاه تهران - عکس آرش آشوری نیا
    دانشجویان معترض در دانشگاه تهران به آنچه امنیتی شدن فضای دانشگاه می خواندند معترض بودند - عکس از آرش آشوری نیا - وبلاگ کسوف

    تجمع کنندگان، که خبرگزاری ها تعداد آنها را حدود سیصد نفر اعلام کردند، به آنچه امنیتی شدن فضای دانشگاه می خواندند معترض بودند و خواهان آن بودند که فضایی آزاد و دموکراتیک بر دانشگاههای ایران حاکم شود.

    آنها همچنین خواهان استعفای وزیر علوم به دلیل محدودیتهایی بودند که به گفته آنان از هنگام روی کار آمدن وی بر دانشگاهها اعمال می شود.

    یک روز پیش از این تجمع، گروهی از پذیرفته شدگان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی در تهران که اجازه ادامه تحصیل نیافته اند، در برابر مجلس شورای اسلامی دست به تجمع زده بودند و بخشی از اعتراضاتی که در تجمع دانشجویی دانشگاه تهران مطرح شد، به محروم ساختن این عده از دانشجویان از تحصیل اختصاص داشت.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    کار در نیروگاه اتمی بوشهر
     
    اعضای دائم شورای امنیت بالاخره پس از نزدیک به دو ماه بحث و اختلاف نظر در مورد
     
    قطعنامه پیشنهادی اروپایی ها برای تحریم ایران می گویند به توافق در این زمینه نزدیکتر شده اند.

    نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک نشست دیگری برای بررسی راه های تحریم ایران به خاطر خودداری آن کشور از معلق کردن بخش های حساس برنامه اتمی اش برگزار کردند.

    این بار علاوه بر فرانسه که از طراحان پیش نویس قطعنامه علیه ایران است، روسیه نیز نسبت به حصول توافق ابراز امیدواری کرده است که این موضوع چشم انداز تصویب قطعنامه علیه ایران تا پیش از فرارسیدن سال تازه میلادی را تقویت می کند.

    پیش نویس تازه نمونه کمرنگ تر سند اولیه ای است که فرانسه، بریتانیا و آلمان در اواسط ماه اکتبر ارائه کرده بودند و با اعتراضات شدید مسکو و پکن روبرو شد.

    از سوی دیگر رئیس جمهور ایران با لحن بسیار تندی گفته است که ایران از این پس اقدام اروپایی ها در برخورد با برنامه اتمی ایران را حرکتی "خصمانه" تلقی خواهد کرد.

    دولت های بریتانیا، فرانسه و آلمان دو روز قبل (شنبه 9 دسامبر) در حرکتی برای قانع کردن روسیه، پیش نویس اولیه را اصلاح کرده و از گستره تحریم های مورد نظر کاستند.

    متن اولیه تقریبا کلیه کالاهای مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ایران از جمله اجناس دارای کاربرد دوگانه را هدف می گرفت اما بنابه گزارش ها متن اصلاح شده تحریم ها را به خطرناک ترین مواد و فن آوری های ساخت بمب محدود می کند.

    به نظر می رسد این اصلاحات به رضایت بیشتر مسکو انجامیده باشد.

    شورای امنیت
    برخی اعضا نسبت به تصویب قطعنامه تاز پیش از پایان دسامبر ابراز خوشبینی کرده اند

    ویتالی چرکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، دوشنبه بعد از ظهر پس از دیدار غیررسمی اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان در نیویورک از تغییرات اعمال شده در پیش نویس استقبال کرد و نسبت به معامله ای در مورد آن تا پیش از پایان سال جاری میلادی ابراز خوشبینی کرد.

    وی گفت: "فلسفه روسیه در مورد جهت و محتوای قطعنامه آشکارا در پیش نویس تازه گنجانیده شده است."

    ایران تابستان گذشته از تن دادن به قطعنامه شورای امنیت که خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم و سایر بخش های حساس برنامه اتمی اش تا روز 31 اوت بود سر باز زد که تنظیم پیش نویس قطعنامه ای تازه برای تنبیه این کشور را به دنبال داشت.

    اما روسیه از همان ابتدا استدلال می کرد که این پیش نویس راه را بر مذاکرات با ایران می بندد درحالی که به اعتقاد مسکو نباید ایران را منزوی کرد. به علاوه مسکو به اشارات پیش نویس به نیروگاه بوشهر اعتراض داشت.

    نیروگاه بوشهر

    آقای چرکین در مورد پیش نویس اصلاح شده گفت: "این یک نوع متن تنبیهی نیست. بلکه متنی است که به یک نتیجه دیپلماتیک مبتنی بر مذاکره چشم دوخته است."

    آقای چرکین به خصوص تصمیم اروپایی ها برای از قلم انداختن کلیه اشارات در پیش نویس به نیروگاه یک میلیارد دلاری بوشهر که مسکو به ساخت آن کمک می کند را ستود و گفت: "این مسلما تحولی مهم است."

    پیش نویس اولیه نقش روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر را از هرگونه تحریم معاف می کرد اما خواستار گزارش شدن انتقال هرگونه سوخت اتمی از سوی روسیه به ایران برای استفاده در این نیروگاه بود.

    مقام های بلندپایه تر روسیه نیز از اصلاحات تازه در پیش نویس استقبال کرده اند.

     می خواهم یک جمله هم به این دو سه تا کشور اروپایی بگویم. اگر تا امروز ما ذره ای تردید داشتیم که شما با ملت ما دشمنی می کنید و شما زیر نقاب نگرانی از انحراف و نگرانی از توسعه سلاح هسته ای پنهان شده بودید، از این به بعد اصرار شما در مقابله با ملت (ایران) را ما یک اقدام خصمانه تلقی می کنیم و متناسب با آن اقدام خواهیم کرد
     
    محمود احمدی نژاد

    سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پیشتر در روز دوشنبه گفت این پیش نویس "حاوی تغییراتی بر اساس پیشنهادهای روسیه است که نیاز به فشار بر ایران برای نشستن پشت میز مذاکره را مد نظر قرار می دهد."

    به گزارش خبرگزاری فرانسه متن پیش نویس تازه علاوه بر ممنوعیت صدور کالاهایی که مستقیما در برنامه اتمی و موشکی ایران کاربرد دارد، همچنین خواستار اعمال محدودیت های مالی و مسافرتی بر اشخاص و نهادهای درگیر در آن برنامه می شود.

    بنابه گزارش ها متن پیشنهادی علیرغم اعتراضات روسیه شامل فهرستی از نام بیش از 10 مقام ایرانی است که مستقیما در برنامه اتمی و موشک های بالستیک آن کشور دست دارند.

    خبرگزاری فرانسه گزارش داد نام مقام های دست اندر کار مرکز فرآوری سوخت نطنز و راکتور آب سنگین اراک و همچنین اسم ژنرال یحیی رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران، در آن به چشم می خورد.

    سایر واکنش ها

    ژان مارک دلا سابلیه، سفیر فرانسه در سازمان ملل، پس از نشست گفت: "ملاقات خوبی بود... درک من این است که موافقت شده به سرعت گام برداریم، که اینها نشانه های خوبی است."

    جکی ساندرس از هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل با تایید این حرف نشست غیررسمی دوشنبه را "در مجموع مثبت" توصیف کرد.

    احمدی نژاد و یحیی رحیم صفوی (چپ)
    گفته می شود نام رحیم صفوی فرمانده سپاه پاسداران در قطعنامه پیشنهادی آمده است

    خانم ساندرس گفت: "امیدوارم که آن (پیش نویس) را فورا تصویب کنیم."

    وانگ گوانگیا، سفیر چین گفت فکر می کند پیش نویس تازه "پیشرفتی" نسبت به روایت قبلی است و گفت به توافق "نزدیکتر شده ایم."

    با این حال او هشدار داد که ایران اعمال محدودیت بر سفر مقام های جمهوری اسلامی را "تحقیرآمیز تلقی خواهد کرد."

    محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز روز دوشنبه با لحنی خشم آلود گفت: "می خواهم یک جمله هم به این دو سه تا کشور اروپایی بگویم. اگر تا امروز ما ذره ای تردید داشتیم که شما با ملت ما دشمنی می کنید و شما زیر نقاب نگرانی از انحراف و نگرانی از توسعه سلاح هسته ای پنهان شده بودید، از این به بعد اصرار شما در مقابله با ملت (ایران) را ما یک اقدام خصمانه تلقی می کنیم و متناسب با آن اقدام خواهیم کرد."

    هدف از تحریم ایران، واداشتن این کشور به متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم تا زمانی است که دولتهای غربی از صلحجویانه بودن اهداف فعالیت اتمی ایران اطمینان حاصل کنند.

    اورانیومی که با غلظت بالایی غنی شده باشد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد اما ایران بارها تصریح کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانیوم، تولید سوخت اتمی مورد نیاز برای نیروگاههای اتمی است.

    مقام های ایرانی مکررا اعلام کرده اند که حاضر به توقف فعالیت های هسته ای خود، که آن را تنها برای تامین انرژی می دانند، نیستند.

    انتظار می رود گفتگوهای اعضای دائم شورای امنیت و آلمان روز سه شنبه ادامه یابد.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید اختلاف نظر میان اعضای  دایمی شورای امنیت در باره تحریم ایران، کاهش یافته است.

    به گفته شان مک کورمک  ، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا،  پنج عضو شورای امنیت به اضافه آلمان هفته آینده در نیوریورک، دور پایانی گفت وگوهای خود در باره ایران را انجام خواهند داد.

      به گزارش خبرگزاری فرانسه،  شان مک کورمک  پس از دیدار کاندالیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا، و سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه، ابراز خوشبینی کرده است که اختلاف نظرها بر سر چگونگی تحریم ایران کاهش یابد و در این باره تصمیم نهایی اتخاذ شود.

    بن بر پیش نویس قطعنامه، تحریم شامل معاملات کالاهایی خواهد بود که دربرنامه اتمی و موشک های دوربرد کاربرد دارند. 

    رایزنی شش قدرت جهان برای رسیدن به توافق

    فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه اخیرا گفت کشورهای عضو دایم شورای امنیت بر سر تحریم ایران توافق دارند. اقای بلازی افزود: « مساله اصلی، تعیین حدود تحریم هاست اما تحریم وجود خواهد داشت».

    دیپلمات های ارشد آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، پس از پایان این نشست که در پاریس برگزارشد، در واکنش های جداگانه ای ازدستیابی به میزانی از توافق سخن گفته اند، اما در عین حال تاکید کرده اند که هنوز مسایل عمده ای وجود دارد که رسیدن به اجماع بر سر آنها نیازمند گفت و گوهای بیشتری است.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    تونی بلر
    تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، ایران را یک "تهدید استراتژیک بزرگ" برای خاورمیانه نامیده و گفته این کشور "به عمد" مشکل آفرینی می کند.

    نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه 12 دسامبر (21 آذر) در جلسه مطبوعاتی ماهانه اش همچنین حکومت ایران را "عمیقا افراطی" خوانده و از برپایی همایش هولوکاست در تهران به شدت انتقاد کرده است.

    آقای بلر همچنین بار دیگر ایران را به نقش داشتن در بحران جاری عراق متهم کرده و گفته است: "ایران به عمد حداکثر مشکلات را برای دولت های میانه رو، و برای خود ما، در منطقه [خاورمیانه] ایجاد می کند: در فلسطین، در لبنان، و در عراق."

    مقام های بریتانیایی و آمریکایی ایران را به حمایت از گروه ها و جریان های تندرو متهم می کنند، اما دولت جمهوری اسلامی اتهام دخالت در بحران عراق را رد کرده و می گوید حمایتش از گروه هایی همچون حزب الله لبنان تنها "معنوی" است.

     دلیلی ندارد این واقعیت را پنهان کنیم که ایران یک تهدید استراتژیک بزرگ برای همبستگی کل منطقه به شمار می رود
     
    تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا

    نخست وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنانش گفت: "دلیلی ندارد این واقعیت را پنهان کنیم که ایران یک تهدید استراتژیک بزرگ برای همبستگی کل منطقه به شمار می رود."

    آقای بلر همچنین در پاسخ به خبرنگاری که در مورد گزارش گروه مطالعه عراق و تغییر استراتژی احتمالی در این کشور پرسید، همکاری با ایران و سوریه را منوط به اقدام "سازنده" این دو کشور دانست و گفت در غیر اینصورت وارد کردن این دو کشور "فایده چندانی" ندارد.

    هفته گذشته گروه مطالعه عراق به سرپرستی جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحده، در گزارشی به دولت آمریکا پیشنهادهای متعددی برای تغییر وضعیت بحرانی عراق داد که یکی از آنها جلب همکاری ایران و سوریه بود.

    جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، درباره این گزارش گفته است که آن را همراه با پیشنهادهای متعدد دیگر مدنظر قرار خواهد داد، با این حال برخی ناظران بر این باورند که با موضع گیری های آقای بوش و انتقاد شدید آقای بلر از ایران، مشخص نیست پیشنهاد گروه مطالعه عراق در عمل چقدر مورد توجه قرار بگیرد.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، در گفت و گویی اختصاصی با خبرگزاری فرانسه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی اروپا برای تحریم و مجازات جمهوری اسلامی را مطلوب خوانده است.

    خانم رایس ابراز امیدواری کرد که این پیش نویس به زودی در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود. با این حال، خانم رایس حاضر نشد بگوید که آیا این کار تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد گرفت یا ممکن است در سال آینده دنبال شود.

    به گفته خانم رایس در رای گیری بر سر این قطعنامه به اندازه کافی تاخیر شده است.

    به گفته خانم رایس، در رای گیری بر سر این قطعنامه به اندازه کافی تاخیر شده است

     وزیر خارجه آمریکا نکته مهم در پیش نویس قطعنامه پیشنهادی جدید را تاکید آن بر فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد دانست و یاد آور شد با این تاکید، تمامی کشورهای عضو سازمان ملل ملزم خواهند شد که ایران را تحریم و مجازات کنند.

    خانم رایس افزود: تصویب این قطعنامه برای سران جمهوری اسلامی روشن خواهد ساخت که نمی توانند هم برنامه هسته ای خود را پی گیری کنند و هم در نظام بین المللی جایی داشته باشند. وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد تصویب این پیش نویس در شورای امنیت سران حکومت تهران را به تامل وادارد و به سر میز گفت و گو های هسته ای بازگرداند.

    پیش نویس فهرست تحریم های سازمان ملل 

    در پیش نویس قطعنامه ای که انگلیس و فرانسه منتشر کرده اند و مورد حمابت آمریکا نیز قرار گرفته ، به اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره شده که شرایط تحریم در مورد آنها اجرا می شود.

    خبرگزاری های بین المللی فهرست نام نهادها و مسوولان جمهوری اسلامی را که باید بر پایه این پیش نویس تحریم و مجازات شوند، منتشر کرده اند.

    برخی ازدست اندرکاران و اشخاص حقیقی فعال درفعالیت های هسته ای از مسوولان سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی هستند.

    محمد قنادی معاون نیروگاه های سازمان انرژی اتمی و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای، بهنام عسکر پور مدیر اجرایی طرح  آب سنگین اراک و داوود آقاجانی از مسوولان غنی سازی سوخت در تاسیسات هسته ای نطنز، از جمله اشخاص حقیقی مورد تحریم هستند.

    جعفر محمدی، مشاور فنی سازمان انرژی اتمی و مدیر مسوول تولید سوپاپ سانتریفوژها وعلی حاجی نیا لیل آبادی مدیر عامل شرکت نیروی مصباح نیز که در ارتباط با سازمان انرژی اتمی ایران هستند، از رفت و آمد به خارج از کشور و حضور در مجامع بین المللی محروم می شوند.

    سرتیپ محمد مهدی نژاد نوری رییس دانشگاه نظامی  مالک اشتر سپاه پاسداران نیز در این فهرست است که دلیل قرار گرفتن وی در این فهرست، تحقیقات دانشکده شیمی این دانشگاه روی بریلیوم است .

    افراد حقیقی و حقوقی که دربرنامه موشک های بالستیک جمهوری اسلامی نقش فعالی دارند نیزدرپیش نویس آمده اند که منع ارتباط بین المللی در مورد آنها اجرا می شود.

    نام یحیی رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  در هر دو فهرست یاد شده جای گرفته است

    سرتیپ حسین سلیمی، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، احمد وحید دستجردی رئیس سازمان صنایع هوا و فضا، رضاقلی اسماعیلی، رییس امور بازرگانی و بین المللی سازمان صنایع هوا و فضا، مرتضی بهمنیار، رییس اداره مالی و بودجه سازمان صنایع هوا و فضا  از جمله این افراد هستند.

    نام یحیی رحیم صفوی، فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی  در هر دو فهرست یاد شده جای گرفته است.

    اشخاص حقوقی که مورد تحریم واقع می شوند را سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت نیروی مصباح، تامین کننده نیروگاه پژوهشی« آ ?? » در تاسیسات اراک، شرکت پارس تراش به دلیل مشارکت در برنامه سانتریفوژها، تشکیل می دهند. از این رو، هرگونه حضور این سازمان ها و شرکت ها در قراردادهای هسته ای و نظامی، ممنوع خواهد بود.

    سازمان صنایع دفاعی، شرکت هفتم تیر وابسته به سازمان صنایع دفاعی و نهادهای دست اندر کار برنامه موشک های بالستیک در ایران که سازمان صنایع هوا و فضا، گروه صنعتی شهید همت، گروه صنعتی شهید باقری و گروه صنعتی فجر را تشکیل می دهند نیز در این فهرست قرار دارند.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 3
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :26369

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    :جستجو