سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از گریختن نعمتها بترسید که هر گریخته‏اى باز نخواهد گردید . [نهج البلاغه]
مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان - عکس از سایت دانشگاه
     
    شب پیش از آغاز انتخابات شوراها و مجلس خبرگان در ایران، دو بمب صوتی در شهر زاهدان در جنوب شرق این کشور منفجر شده و یک نفر در این شهر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

    یکی از دو بمب صوتی، داخل خودروی پیکان متعلق به یک جوان مسافرکش منفجر شده که دو روز پیشتر به سرقت رفته بوده و پس از انفجار بمب، جسد او نیز در داخل خودرو کشف شده است.

    آن گونه که از وزیر کشور ایران نقل شده، مرگ راننده خودرو بر اثر انفجار بمب بوده و این انفجار به چهار خودروی دیگر نیز آسیب رسانده است.

    این بمب ساعت نه یا نه و نیم شب بالاتر از ساختمان استانداری سیستان و بلوچستان و مقابل خانه های سازمانی مسئولان استان منفجر شده و بمب دیگری نیز پس از آن روبروی دانشگاه داخل سطل آشغال کار گذاشته شده بوده که انفجار آن به مجروح شدن پای یکی از دانشجویان که در حال عبور از محل بوده انجامیده است.

    پیمان فروزش، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته که پیشتر تهدیدهایی در مورد ایجاد نا امنی در انتخابات شوراها از سوی افرادی که وی آنها را اشرار خطاب کرده، ابراز شده بود.

    استان سیستان و بلوچستان که زاهدان مرکز آن است، به علت فعالیت باندهای بین المللی قاچاق موادمخدر همواره دارای مشکلات امنیتی بوده اما از سال گذشته دور تازه ای از نا امنی در این استان آغاز شد و گروههایی در آن اعلام موجودیت کردند که حکومت ایران آنها را به القاعده نسبت می دهد.

    حملات این گروهها مدتی است که متوقف شده و مسئولان امنیتی ایران می گویند که امنیت کامل در این استان برقرار است.

     


    Mahyar D ::: شنبه 85/9/25::: ساعت 8:33 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    دبیر کل جدید سازمان ملل متحد ، در نخستین روز تصدی این مقام بین المللی، موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اسراییل و انکار هالوکاست را « غیر قابل قبول » خواند.

    بن کی مون پیش از این وزیر امورخارجه دولت کره جنوبی بوده و در پی برگزاری کنفرانس دو روزه هولوکاست در تهران، در برابر سیاست های دولت ایران موضع گرفت.

    آقای مون ابراز امیدواری کرد که تمامی اعضای سازمان ملل، حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.

    مراسم معارفه و سوگند بن کی مون، دبیرکل جدید سازمان ملل، روز پنج شنبه برگزار شد و موضع گیری اخیر او در برابر ایران در دومین کنفرانس خبری بعد از انتخاب شدن به دبیرکلی سازمان ملل بیان شد.

    بن کی - مون در نخستین کنفرانس خبری خود گفت ه بود که تلاش بی وقفه برای ایجاد پل های ارتباطی و کاهش شکاف ها را کار اصلی خود می داند   و با انجام اصلاحات اساسی، سازمان ملل را برای رویارویی با مسائل قرن بیست و یکم آماده خواهد کرد .

    او به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: « به عنوان دبیر کل ، نهایت استفاده را از قدرتی که مطابق منشور سازمان و رأی شما به من داده شده خواهم کرد. تمام سعی خود را برای تحقق مسئولیت مان در حمایت از آسیب پذیرترین انسان ها و یافتن راه حل های صلح آمیز برای خطرهایی که امنیت جهانی و ثبات منطقه ای را تهدید می کنند، به کار خواهم برد.»

    جان بولتون ، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل ، که از حامیان بن بوده است، همواره تکرار کرده که دبیرکل سازمان ملل باید بیشتر دبیر باشد تا کل. یعنی به گونه یک رئیس دفتر اداری عمل کند .

    بن در همان سخنرانی درباره اصلاحات در سازمان ملل گفت: «به خاطر داشته باشیم که اصلاحات برای خوشامد دیگران صورت نمی پذیرد. بلکه برای اعتبار بخشیدن به هدف های این سازمان است. اصلاحات لازم است،   زیرا ما به آینده ایمان داریم. برای جان تازه بخشیدن به تلاش های مشترک مان، باید ایمان خود را ، نه تنها به برنامه ها و هدف های سازمان ملل، بلکه به یکدیگر نیز تجدید کنیم.»

    بن کی مون، دیپلماتی نرم خو شناخته شده است، تا جایی که روزنامه نگاران در سئول اورا « مارآبی لیز» و در نیویورک « دیپلمات تفلونی» می نامند. با این حال سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی اورا به هنگام کار« مردی با مشت آهنین در دستکش مخملین» توصیف کرده است، « مردی مردمی» که نگران رفاه زیردستانش است .

    آقای بن خود می پذیرد که برای سخت ترین شغل دیپلماتیک جهان، زیاده نرم است. اما به خبرگزاری فرانسه گفته است: « شاید از بیرون نرم به نظر برسم اما به موقع   از عزمی راسخ و نیرویی درونی برخوردارم.»

    او می افزاید: « در آسیا ، افتادگی از محسنات اخلاقی است. لحن آرام را نباید با نداشتن تعهد و ضعف رهبری به اشتباه گرفت.»

    بن کی- مون که با عشق سال های دبیرستانی اش ازدواج کرده است، یک پسر و دو دختر دارد. یکی از دخترانش برای یونیسف در آفریقا کار می کند .

    پس از اوتانت، دبیرکل برمه ای سازمان ملل، که از سال ???? تا ???? این مقام را برعهده داشت، بن کی مون اولین آسیایی است که به این موقعیت می رسد. پس از ?? سال دیگر نوبت آسیایی هاست.



    Mahyar D ::: شنبه 85/9/25::: ساعت 8:33 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایالات متحده در گفت و گویی با روزنامه واشینگتن پست، احتمال مذاکره با ایران و سوریه برای پایان دادن به بحران ها در عراق و لبنان را، با در نظر گرفتن چشم داشت های این دو کشور، رد کرد. 

    وزیر امور خارجه ایالات متحده می گوید:«بهایی که برای مذاکره با ایران و سوریه باید پرداخت بالاست. من حاضر نیستم استقلال لبنان را با سوریه معامله کنم یا به ایران اجازه بدهم تا برای ایجاد صلح در عراق به سلاح هسته ای دست یابد.»

    گفت و گو با ایران و سوریه برای پایان دادن به خشونت ها در عراق، سیاستی است که در چند هفته اخیر برخی از سیاستمداران واشینگتن بر لزوم انجام آن پافشاری می کنند.

    این رویکرد به ویژه پس از آن مورد توجه بیشتر قرار گرفت که  گزارش گروه تحقیقاتی عراق به سرپرستی لی همیلتون و جیمز ییکر در مورد اوضاع رو به وخامت عراق و نیاز به پیشبرد سیاستی نو در این کشور به مقام های کاخ سفید ارایه شد.

    در این گزارش سه پیشنهاد برای برون رفت از بحران عراق ارایه شده است: تغییر روش تهاجمی عملیات نظامی به روش پشتیبانی؛ فشار بر دولت عراق برای ایجاد آشتی ملی و در آخر شرکت دادن تمام کشور های منطقه و قدرت های جهانی برای ایجاد ثبات در عراق.

    اما در گفت و گوی خانم رایس با روزنامه واشینگتن پست، شرکت دادن ایران و سوریه برای ثبات در عراق به هر قیمتی، غیر ممکن ذکر شده  است.

    کاندولیزا رایس در این مصاحبه می گوید: « اگر منافع آنها ایجاب می کند که عراق با ثبات باشد، آنها به هر حال این ثبات را ایجاد می کنند.»

    پیشتر «جان بونر» رهبر کنونی حزب صاحب اکثریت در کنگره آمریکا مخالفت خود در گفت و گو با ایران را ابراز کرده بود.

    به گفته آقای بونر با تعیین ضرب الاجل و گفت و گو با دشمنان نمی توان در عراق پیروز شد.

    گفت و گوی اخیر خانم رایس نشان می دهد که دولت متبوع وی به رهبری جرج بوش، رییس جمهور آمریکا عملا احتمال مذاکره با ایران به عنوان یکی از پیشنهاد های گزارش هیئت تحقیق عراق را رد کرده است.

    به عقیده خانم رایس، با ارایه این گزارش، جرج بوش ممکن است در مورد عراق بیشتر توسعه گرا شود.

    وزیر امور خارجه ایالات متحده معتقد است برنامه جدید در عراق با سیاست کنونی تفاوت خواهد داشت، ولی تغییراتی بنیانی  در اهداف بلند مدت رییس جمهوری رخ نخواهد داد.

    هفته گذشته منوچر متکی، وزیر امور خارجه ایران در واکنشی به ارایه گزارش هیئت تحقیق عراق آن را در برخی زمینه ها جالب ارزیابی کرد. 

    مقامات جمهوری اسلامی ایران گفته اند که در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق، حاضرند به ایجاد ثبات در این کشور کمک کنند.



    Mahyar D ::: شنبه 85/9/25::: ساعت 8:33 صبح
    نظرات دیگران: نظر



    Mahyar D ::: جمعه 85/9/24::: ساعت 11:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر



     

    علیرغم نهی صریح رهبر انقلاب به عدم تاثیر نام دولتمردان در انتخابات و توصیه رئیس جمهور در این زمینه ،حضور بذرپاش کاندیدای ستاد حامیان دولت برای انتخابات شورای شهر تهران و گفتگوی مداوم وی با نمایندگان تشکل های دانشجویی در این مراسم تعجب حاضران را برانگیخت.



     


     

    خبر گزاری مهر : علیرغم نهی صریح رهبر انقلاب به عدم تاثیر نام دولتمردان در انتخابات و توصیه رئیس جمهور در این زمینه ،حضور بذرپاش کاندیدای ستاد حامیان دولت برای انتخابات شورای شهر تهران و گفتگوی مداوم وی با نمایندگان تشکل های دانشجویی در این مراسم تعجب حاضران را برانگیخت. گفتگوی صمیمانه رئیس جمهور با دانشجویان صحنه درگیری دانشجویان منتقد و همگام با دولت بود اما رئیس جمهور به منتقدان خود گفت : احمدی نژاد، منتقدان خود و کسانی که به او ناسزا می گویند را نیز دوست دارد.

    به گزارش خبرنگار مهر، سالن قبل از ورود رئیس جمهور مملو از دانشجو بود و هیچ فضایی برای سایر دانشجویان وجود نداشت. دانشجویان بسیاری در پشت درهای بسته از ورود به سالن بازماندند. سالن با شعارهای مختلف علیه یا له دولت همراه بود. جو سالن فضای درگیری دانشجویان را نشان می داد. با ورود احمدی نژاد شعار "صلی علی محمد بوی رجایی آمد" سالن را فرا گرفت. در این بین فریادهای برخی دانشجویان حاکی از انتقاد آنها به دولت نهم و احمدی نژاد بود که با ورود وی شعارهایی بر علیه او سر می دادند.

    در ادامه ، دانشجویان تشکلهای مختلف دانشگاه امیرکبیر به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند. در هنگام ارائه نقطه نظرات نمایندگان دانشجویان، دانشجویان حاضر در سالن تربیت بدنی دانشگاه امیرکبیر، ضمن دو دسته شدن به درگیری با یکدیگر پرداختند به گونه ای که سخنران نمی توانست با آرامش سخنان خود را ارائه کند.

    اکثر دانشجویان امیر کبیر از آنچه "حضور سازماندهی شده افراد خارج از دانشگاه امیر کبیر و دانشجویان برخی دانشگاهها" می خواندند ، انتقاد داشتند. مهران احمدی نماینده انجمن علمی دانشگاه امیرکبیر اولین نماینده دانشجویان بود که به فریاد عدالت خواهی دانشجویان اشاره کرد و گفت : اینجا پلی تکنیک است ولی دانشجویانی که در جمع حضور دارند، پلی تکنیکی نیستند.

    وی عدم ارزشگذاری علمی به فعالیتهای پژوهشی دانشجویان، بازنشستگی اساتید به دلایل سیاسی، مشکلات موجود برای ادامه تحصیل دانشجویان در خارج کشور و پذیرش دانشجوی پولی را مورد انتقاد قرار داد. هنگامی که وی می خواست از تریبون پایین بیاید، احمدی نژاد از وی خواست که یادداشت خود را به او تحویل دهد تا پیگیری لازم صورت گیرد.

    مهدی سعیدی پور به عنوان نماینده کانون های دانشجویی نیز با شعار عدالت و آزادی، اظهارات خود را آغاز کرد. وی گفت : چندین روز است تبلیغ می کنند، دیدار صمیمانه رئیس جمهور با دانشجویان امیرکبیر ، اما امروز امیرکبیر شاهد دانشجویان غیر امیرکبیری است که به جای آنها در این سالن حاضر هستند.

    امروز ورود دانشجویان امیرکبیر را ممنوع کرده اند و خیلی ها که علاقه داشتند حضور داشته باشند محروم شدند. متاسفانه وزارت علوم در بعد فرهنگی می خواهد با ایجاد فضای بسته اعلام کند که تمامی برنامه های دولت هشتم و اصلاحات اشتباه بوده است. در چنین فضایی دانشجویان یا منزوی می شوند و یا به مقابله با سیاستهای دولت نهم و وزارت علوم می پردازند. جناب احمدی نژاد واژه مهرورزی و فرهنگ را معنا کنید.

    امیرحسین ستاریان نماینده انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر نیز به انتقاد از دولت پرداخت و گفت : جناب احمدی نژاد، اینجا امیرکبیر است و فضا را خودتان مشاهده می کنید ، متاسفانه برخی حتی حاضر نیستند کوچکترین انتقاد را بشنوند. اینها می خواهند با فضای غیر منطقی جو را هدایت کنند که این روش جواب نمی دهد.

    وی ادامه داد : جناب رئیس جمهور شعار شما عدالت بود. این عدالت فقط مربوط به وضعیت اقتصادی نیست. عدالت باید در فرهنگ، وزارت ارشاد، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و ... ایجاد شود. متاسفانه راهی که می رویم خارج از اهداف امام (ره ) است. استقلال دانشگاهها پایمال شده، رؤسا انتصابی شده اند، بازنشستگی اساتید شبهه ایجاد کرده است و فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر می شود.

    در این لحظه جمعیت به شدت متشنج می شود و گروهی بر علیه دولت و گروهی له آن شعار می دهند. نماینده انجمن اسلامی می گوید آقای رئیس جمهور اینها امیرکبیری نیستند، اینها را از بیرون آورده اند.

    میثم جلالوند نماینده دانشجویان خوابگاهی نیز نقطه نظرات خود را ایراد و از وضعیت رفاهی خوابگاه ها انتقاد کرد. وی از رئیس جمهور خواست با حضور در خوابگاههای امیرکبیر وضعیت موجود را نظاره کند. در این هنگام دانشجویان منتقد دولت سرود یار دبستانی را سردادند و با شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" به عملکرد دولت نهم انتقاد کردند. طرفداران دولت نیز به شدت با شعارهای "احمدی احمدی حمایتت می کنیم" حمایت خود ازوی را اعلام کردند.

    مازیار کریمی دبیر شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر دانشجوی دیگری بود که نقطه نظراتش را با انتقاد از دولت نهم و جو موجود در دانشگاهها آغاز کرد. او گفت : درگیری اینچنینی باعث تخریب محیط علمی می شود. دانشگاه مقدس است و این اعمال خلاف فرهنگ دانشگاه است. ما با درگیری مخالفیم .عده ای به راحتی به دانشجو لقب منافق می دهند ، این افراد باید از دانشگاه اخراج شوند . این برخوردها حاکی از مدیریت ضعیف رئیس دانشگاه امیرکبیر است.

    در این هنگام دانشجویان مخالف دولت شعار دادند " دانشجو می میرد، ذلت نمی پذیرد" ، دانشجویان موافق دولت نیز فریاد زدند : "منافق حیا کن دانشگاه را رها کن".

    مازیار کریمی قبل از ترک تریبون خواستار مصونیت دانشجویان منتقد شد.

    در ادامه این مراسم، سجاد برنجی دبیر کانون اندیشه که خود را اصولگرا و تشکل خود را تشکلی همگام با دولت معرفی کرد از منتقدان حاضر در جلسه انتقاد کرد و گفت : دوستان شما آمدند و هر چه می خواستند گفتند، اجازه بدهید ما نیز بگوییم.

    برنجی که می دید نمی تواند رو به دانشجویان با رئیس جمهور گفتگو کند گفت آقای رئیس جمهور گوش شما با من باشد. در این لحظه رئیس جمهور نیز روی خود را به سمت او کرد و سخنرانی دبیر کانون اندیشه با احمدی نژاد به یک گفتگوی رو در رو تبدیل شد.

    وی از برخی مشکلات اقتصادی دولت و پذیرش دانشجوی پولی انتقاد کرد و گفت : دولت هشتم پایه گذار این نوع پذیرش دانشجو بود شما نگذارید حق دانشجو پایمال شود.

    نماینده بسیج دانشجویی دیگر نماینده دانشجویان بود . وی گفت اینها دانشجوی واقعی نیستند، دانشجویی که به بیگانه کمک می کند، دانشجویی که ایمیل از بیگانگان دریافت می کند و ... ، اینها از بیرون خط می گیرند و با جعل اسناد و مدارک وارد دانشگاه می شوند، این دانشجویان باید اخراج شوند.

    پس از پایان سخنان نمایندگان دانشجویان، احمدی نژاد سخنان خود را آغاز کرد. احمدی نژاد به دانشجویان گفت : متاسفانه عده اندکی اجازه نمی دهند عده کثیری حرف خود را بزنند.

    اما در جواب نمایندگان شما باید بگویم : احمدی نژاد با دانشجوی پولی مخالف است و جلوی این نوع پذیرش گرفته می شود. این رویه غلط از گذشته ایجاد شده که مانع آن خواهیم شد. در مورد بازنشستگی اساتید نیز باید بگویم اساتید هیچگاه بازنشسته نمی شوند.

    احمدی نژاد رو به دانشجویان منتقد که همچنان مانع از سخنرانی او می شدند و شعار و فریاد سر می دادند، گفت : "احمدی نژاد کسانی را که به او فحش هم می دهند دوست دارد."

    در حالی که احمدی نژاد از اقدامات دولت و انرژی هسته ای سخن گفت و خبر جشن هسته ای در بهمن ماه می داد، جو سالن با سه صدای ترس آور متشنج شد و درگیری برخی دانشجویان با هم تا آخرین لحظه ادامه داشت.

    در هنگام ترک سالن نیز برخی دانشجویان امیرکبیر با شعار علیه دولت از اقدامات دولت نهم انتقاد کردند.

    مهرداد بذرباش نامزد ستاد حامیان دولت یا " رایحه خوش خدمت " برای انتخابات شورای شهر تهران نیز از حاضران در محل نشست رئیس جمهور با دانشجویان بود و با نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاههای مختلف گفتگو می کرد .

    لینک خبر

    نامه سرگشاده دانشجویان به رئیس جمهور : ( روی ادامه مطلب کلیک کنید )?



    Mahyar D ::: جمعه 85/9/24::: ساعت 11:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    آخرین تصاویر و صحبت ها از روز دانشجو

     

     

     

     

     



    Mahyar D ::: جمعه 85/9/24::: ساعت 11:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه 22 نوامبر، طی قطعنامه ای، فهرستی طولانی از موارد نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی را محکوم کرده و دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران را در تحقق وعده خود مبنی بر اجرای "عدالت" در جامعه ایران، ناکام دانسته است.

     

    آقای احمدی نژاد در طول مبارزات انتخاباتی خود، برنامه دولتش را "عدالت محوری" اعلام کرد، شعاری که برای بخشی از توده مردم ایران جاذبه داشت و آنها را به دادن رای به آقای احمدی نژاد ترغیب کرد.

    اینک پس از گذشت حدود یک سال و نیم از دوران ریاست جمهور محمود احمدی نژاد، وی همچنان بر شعار عدالت طلبی دولت خود تاکید می کند، اما آنچه در عمل دولت وی انجام می دهد، بخش بزرگی از جامعه ایران را متقاعد کرده است که مفهوم مورد نظر وی از عدالت بسیار متفاوت از آن چیزی است که در فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی رایج و متداول بوده است.

    البته مفهوم عدالت در تاریخ اندیشه و حیات بشر همواره محل منازعه بوده و برداشت های متفاوتی از آن شده است، به طوری که برخی متفکران، عدالت را در برابری و برخی دیگر در نابرابری مبتنی بر استعدادهای طبیعی افراد جامعه یافته اند.

    با این حال، در همه جوامع، مفهومی عرفی از عدالت در بین مردم رواج داشته که پایبندی به آن مبنای داوری درباره رفتار حکومت و حاکمان بوده است.

    مفهوم سنتی عدالت در ایران

    در سنت ایرانی و اسلامی، عدالت مفهومی بسیار وسیع دارد و در واقع رعایت حقوق افراد جامعه در تمام ابعاد قضایی، سیاسی و اقتصادی آن را شامل می شود.

    بر این اساس، در تاریخ ایران حاکم عادل به کسی گفته شده است که اموال و امکانات عمومی را به همه طبقات جامعه اختصاص داده، در برابر قاضی و حاکم شرع خود رامساوی دیگر افراد جامعه دانسته و با مخالفان سیاسی مسالمت جوی خود از در مدارا و رعایت حقوق آنان در آمده است.

    ایرانی ها نمونه آرمانی چنین حاکم عادلی را امام علی می دانند که بیت المال را به تساوی در بین مسلمانان تقسیم می کرد، در برابر قاضی امتیازی برای خود نسبت به افراد عادی جامعه از جمله غیر مسلمانان قائل نبود و مخالفانش در انتقاد از رفتار وی آزاد بودند، بدون آنکه بیمی از مجازات به دلیل اظهار نظر خود داشته باشند.

    بر این مبنا، در سنت شیعی ایرانی، صدق و کذب ادعای هر مدعی عدالت با سیره امام علی سنجیده و بر آن مبنا در موردش داوری می شود.

    در تاریخ ایران حاکم عادل به کسی گفته شده است که اموال و امکانات عمومی را به همه طبقات جامعه اختصاص داده، در برابر قاضی و حاکم شرع خود رامساوی دیگر افراد جامعه دانسته و با مخالفان سیاسی مسالمت جوی خود از در مدارا و رعایت حقوق آنان در آمده است

    در واقع وجود همین معیارهای روشن و شفاف برای عدالت طلبی در جامعه ایرانی سبب شده است که ادعای دادگری و عدالت حاکمان و سلاطین ایرانی مورد قبول جامعه قرار نگیرد و اکثریت قریب به اتفاق رهبران جامعه به عنوان "حکام جور" شناخته شوند.

    در شرایط کنونی جامعه ایران، هنوز هم بسیاری از مردم عملکرد حاکمان را نه بر اساس معیارهای شناخته شده حقوق بشر، بلکه بر پایه درک تاریخی خود از مفهوم عدالت می سنجند.

    رعایت حقوق بشر یا عدالت طلبی؟

    احتمالا به همین علت بود که شعار "رعایت حقوق بشر" نامزدهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 1383 چندان مورد اعتنای اقشار پایین جامعه قرار نگرفت و در عوض، شعار "عدالت طلبی" محمود احمدی نژاد جاذبه بیشتری برای آنان پیدا کرد.

    با این همه، آنچه وجدان ایرانی از مفهوم عدالت می فهمد، بخشی اساسی از همان چیزی است که امروزه حقوق بشر نام گرفته است و به نظر می رسد که عملکرد دولت آقای احمدی نژاد از نگاه بخش روزافزونی از جامعه ایران، شباهتی با این مفهوم از عدالت ندارد.

    نگاه کلی مردم ایران به عملکرد دولت آقای احمدی نژاد این است که امکانات عمومی را به قشر خاصی از هواداران ایدئولوژیک خود اختصاص داده و بسیاری از افراد صاحب صلاحیت را از دستیابی به حدااقل امکانات عمومی محروم کرده است.

    طبق این نگاه کلی، آقای احمدی نژاد افزون بر مخالفان، اصولا حقوقی برای منتقدان ملایم دولت خود نیز قائل نیست که نمونه آن توقیف مطبوعات، عدم صدور مجوز برای انتشار کتاب، اعمال محدودیت شدید برای سازمان های غیر دولتی، جلوگیری از تحصیل دانشجویان منتقد در مقاطع بالاتر تحصیلی، ممنوعیت فعالیت های سیاسی و فرهنگی مستقل در دانشگاهها و بسیاری موارد دیگر است.

    در واقع، موارد فوق افزون بر محدودیت هایی است که در دولت های قبلی ایران علیه دگر اندیشان سیاسی و اعتقادی اعمال می شد. بنابراین، هرچند که محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در انتقاد از تصویب قطعنامه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت کارنامه حقوق بشر دولت ایران "حفظ و حمایت از حقوق بشر را بر اساس تعالیم عالیه اسلامی، قانون اساسی و معیارهای پذیرفته شده بین المللی، سرلوحه برنامه ها و اقدامات جمهوری اسلامی" برشمرده، اما به نظر می رسد این عبارات چیزی نیست که مردم ایران در عمل تجربه می کنند.



    Mahyar D ::: جمعه 85/9/24::: ساعت 11:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر

     

    جرج بوش رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار با مقام های بلند پایه وزارت دفاع گفت در رابطه با مساله مهمی مانند تعیین راهبرد جدید آمریکا در عراق، شتاب نخواهد کرد.

    آقای بوش که در پایان دیدار با مقام های بلندپایه وزارت دفاع آمریکا با خبرنگاران گفت و گو می کرد افزود در این رابطه نقطه نظر هایی را شنیده ام که به شکست منجر می شود.

     از جمله نقطه نظرهای «محکوم به شکست» آقای بوش از پیشنهاد «ترک زودهنگام عراق یا خودداری از کمک به دولت عراق که قادر به انجام وظیفه خود باشد» نام برد.

    آقای بوش افزود: «من این نقطه نظرهایی را که به شکست ختم خواهد شد، رد می کنم.

    به گفته آقای بوش، یکی از دلایل تاخیر در اعلام راهبرد آمریکا در عراق این است که به رابرت گیتس وزیر دفاع جدید فرصت کافی داده شود که ارزیابی لازم را در باره اوضاع عراق انجام دهد.

    جرج بوش گفت برای اتخاذ تصمیمی با این اهمیت، تعجیل نخواهد کرد.

    رییس جمهوری آمریکا گفت با فرماندهان بلند پایه ارتش آمریکا، گفتگوهای پر باری در باره چگونگی امنیت کشور و پیروزی جنگ عراق داشته است.

    آقای بوش گفت پس از انتشار گزارش بررسی اوضاع عراق، زیر فشار بیشتری برای تعیین سیاست جدید آمریکا در قبال عراق قرار گرفته است.

    در این رابطه آقای بوش دیدارها و گفت و گوهای خود را با نمایندگان دیدگاه های گوناگون در باره چگونگی سیاست آمریکا در قبال عراق، شدت بخشیده است.

    روز چهارشنبه جرج بوش هم با مقام های دولتی و کارشناسان غیر دولتی در وزارت دفاع آمریکا و هم جداگانه با رهبران جناح های مختلف عراقی دیدار و گفت و گو کرد. رییس جمهوری آمریکا با جلال طالبانی و مسعود بارزانی نیز تلفنی تماس داشت.

     در ادامه تبادل نظر در باره عراق، رییس جمهوری آمریکا در روزهای گذشته نیز با ژنرال جان ابی زید از فرماندهان عالی رتبه آمریکا و ژنرال کیسی گفتگو کرد.

    آقای بوش در این هفته با طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رییس جمهوری عراق نیز دیدار و گفت و گو کرد.

     



    Mahyar D ::: پنج شنبه 85/9/23::: ساعت 8:2 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    الگساندر کوزولین
     
    مذاکرات اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در مورد قطعنامه تحریم ایران به علت خشم روسیه از اقدام آمریکا در مطرح کردن وضعیت ناگوار یک ناراضی اهل بلاروس در جلسه شورای امنیت ناگهان متوقف شده است.

    مساله وضعیت حقوق بشر در بلاروس، کشوری که دارای روابط بسیار نزدیک با مسکو است، در دستور کار شورای امنیت قرار ندارد.

    بنابه گزارش ها اقدام ویلیام برنچیک، دیپلمات آمریکایی، در پیش کشیدن مساله اعتصاب غذای 54 روزه الگساندر کوزولین، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، با اعتراض شدید سفیر روسیه در سازمان ملل، روبرو شد.

    اعضای دائم شورای امنیت و آلمان قرار بود سه شنبه رایزنی های خود در مورد پیش نویس قطعنامه تحریم ایران را که ظاهرا در روز دوشنبه به پیشرفت هایی منجر شده بود ادامه دهند.

    اما جلسه سه شنبه به علت جنجال مربوط به بلاروس از دستور کار خارج شد.

    به گزارش آسوشیتدپرس یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن احساس می کرد مهم است مساله آقای کوزولین را در شورای امنیت پیش بکشد چرا که به گفته وی آمریکا نگران آزادی بیان و دمکراسی، به خصوص در قلب اروپاست.

    الگساندر کوزولین که روز سه شنبه به اعتصاب خود پایان داد از ماه مارس پس از سازماندهی تظاهراتی علیه دولت بلاروس زندانی بوده است. او یکی از سه نامزدی بود که پرزیدنت لوکاشنکو را در انتخابات ریاست جمهوری به چالش کشیدند.

    الگساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس که از سال 1994 در قدرت بوده است، در آن انتخابات پیروز اعلام شد. وی متهم به نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان است.

    آقای کوزولین به خاطر سازمان دادن تظاهراتی "غیرمجاز" به پنج سال و نیم حبس محکوم شده است و طی این اعتصاب غذای طولانی به حکم خود اعتراض داشت.

    گفتگوهای مربوط به ایران

    نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان روز دوشنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک نشستی برای بررسی راه های تحریم ایران به خاطر خودداری آن کشور از معلق کردن بخش های حساس برنامه اتمی اش برگزار کردند.

    پیش نویس تازه نمونه کمرنگ تر سند اولیه ای است که فرانسه، بریتانیا و آلمان در اواسط ماه اکتبر ارائه کرده بودند و با اعتراضات شدید مسکو و پکن روبرو شد.

    این سه کشور روز جمعه (8 دسامبر) در حرکتی برای قانع کردن روسیه، پیش نویس اولیه را اصلاح کرده و از ابعاد تحریم های مورد نظر کاستند.

    متن اولیه تقریبا کلیه کالاهای مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ایران از جمله اجناس دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی را هدف می گرفت اما بنابه گزارش ها در متن تازه، تحریم ها تنها به حساس ترین مواد و فن آوری های ساخت بمب محدود می شود.

    ویتالی چرکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، بعد از دیدار غیررسمی روز دوشنبه در نیویورک از تغییرات اعمال شده در پیش نویس استقبال کرده و نسبت به معامله ای در مورد آن تا پیش از پایان سال جاری میلادی ابراز خوشبینی کرده بود.

    ایران تابستان گذشته از تن دادن به قطعنامه شورای امنیت که خواستار تعلیق غنی سازی اورانیوم و سایر بخش های حساس برنامه اتمی اش تا روز 31 اوت بود سر باز زد که تنظیم پیش نویس قطعنامه ای تازه برای تنبیه این کشور را به دنبال داشت.



    Mahyar D ::: پنج شنبه 85/9/23::: ساعت 8:2 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    جورج بوش و تونی بلر
     
    جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا گفتگوی زودهنگام با ایران و سوریه در مورد پایان دادن به ناآرامی های عراق را رد کرده است.
     

    آقای بوش این مطلب را پس از دیدار با تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا در واشنگتن بیان کرد.

    سران دو کشور در این ملاقات، درباره گزارش گروه بررسی وضعیت عراق که روز گذشته منتشر شد، صحبت کردند و در این مورد به توافق رسیدند که در عراق باید روشی تازه اتخاذ کرد.

    اما آنها گفتند ایران و سوریه باید با صراحت اعلام کنند که "از یک دولت منتخب و غیرفرقه ای در عراق حمایت می کنند و به حمایت از تروریسم پایان خواهند داد."

    اظهارات تازه آقای بوش ظاهرا با پیشنهادهای مطرح شده در این گزارش مبنی بر آنکه آمریکا باید به طور مستقیم و بدون قائل شدن هیچگونه پیش شرطی با سوریه و ایران وارد مذاکره شود، مغایرت دارد.

    آقای بوش گفت که سیاست آمریکا در قبال ایران تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را به گونه ای که قابل تصدیق باشد معلق سازد.

    در مورد سوریه او گفت که دمشق باید از بی ثبات کردن دولت لبنان دست بردارد و مانع جاری شدن پول و سلاح به شورشیان در عراق شود.

    وی گفت ایران و سویه می دانند "ما چه انتظاری از آنها داریم."

    جورج بوش، همچنین گفت آمریکا و بریتانیا مصمم به برقراری صلح در عراق هستند و با آنکه این کار بسیار دشوار است، موفق خواهند شد.

    سران آمریکا و بریتانیا همچنین اعلام کردند که تونی بلر قرار است به زودی از منطقه خاورمیانه دیدار کند و هدف از این دیدار، پیشبرد فرایند صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها است.

    به جریان انداخته شدن مذاکرات صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل، از دیگر توصیه های گزارش گروه بررسی عراق است.

    خبرنگار بی بی سی در امور دیپلماتیک می گوید هنوز مشخص نیست آمریکا تا چه حد آمادگی دارد که در این راه، تلاش به خرج دهد.

    واکنش ایران به گزارش گروه مطالعه عراق

    پیشتر، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در یازدهمین اجلاس کنوانسیون سازمان منع تسلیحات شیمیایی در هلند بسر می برد، در واکنش به این گزارش گفته بود که "مشکل عراق با بیرون بردن نیروهای نظامی آمریکا از این کشور حل خواهد شد".

    وی افزوده بود که: "آمریکا در مورد عملی کردن تصمیمش برای خروج از عراق نیازی به مذاکره با ایران یا هیچ کشوری ندارد".

    در گزارش گروه بررسی وضعیت عراق به دولت آمریکا توصیه شده که هرچه زودتر سیاست خود را در عراق تغییر دهد و استراتژی نظامی تازه ای در این کشور اتخاذ کند.

    پس از انتشار این گزارش، جورج بوش از آن استقبال کرد و گفت که پیشنهادهای این گزارش را جدی خواهد گرفت. آقای بوش گفت که موارد مطرح شده، فرصتی را برای دموکرات ها و جمهوریخواهان فراهم کرده که طی آن با یافتن زمینه های مشترک، گامی به جلو بردارند.

    این گزارش توسط گروهی ده نفره متشکل از پنج دمکرات و پنج جمهوری خواه به ریاست جیمز بیکر، وزیر خارجه پیشین آمریکا و لی همیلتون نماینده سابق حزب دمکرات در کنگره تهیه شده است. گزارش فوق خاطرنشان می کند که هیچ فرمول معجزه آسایی برای حل مشکلات عراق وجود ندارد.

    به نظر این هیئت، سیاست کنونی آمریکا در عراق بیش از این قابل دوام نیست و برای جلوگیری از "آشوب همه جانبه در عراق" سیاست تازه ای لازم است.

    این گزارش اگرچه از لزوم تغییر در سیاست ها سخن می گوید اما از تعیین قطعی زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی از عراق خودداری کرده است.

    گروه مطالعه عراق، خواهان تلاش های جدید دیپلماتیک برای جلوگیری از لغزش عراق به سوی هرج و مرج شده و هشدار داده که هیچ راهی که بتواند موفقیت در عراق را تایید کند، وجود ندارد، اگرچه چشم اندازها بهبود یافته است.



    Mahyar D ::: چهارشنبه 85/9/22::: ساعت 9:22 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >
    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 8
    بازدید دیروز: 4
    کل بازدید :26378

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    مطالب قبلی - اخبار کامل روز ایران

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    :جستجو